סטודנטים

מה בין רמות אפליפופרוטאינים ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית? (Eur J Prev Cardiol)

כולסטרול

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין רמות אפליפופרוטאינים ובין הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי אפליפופרוטאינים עשויים לשמש כסמן לבריאות הלב וסיכון לתמותה וכעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין רמות אפליפופרוטאינים ובין הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית במאגרי Cochrane Library, PubMed ו-Web of Science לזיהוי מחקרים שפורסמו בשפה האנגלית עד 28 בנובמבר, 2022. הם גם השלימו ניתוח לפי תתי-קבוצות בהתאם למיקום המחקר, שנת הפרסום, גיל החולים, שנות מעקב וגודל המדגם.

הסקירה כללה 23 מחקרים עם 152,854 משתתפים.

מהנתונים עולה קשר שלילי בין רמות ApoA ובין הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכויים של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.52-0.93). יחס מוגבר של ApoB/A1 זוהה כגורם סיכון לתמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכויים של 2.13, רווח בר-סמך 95% של 1.48-3.07) ולתמותה מכל-סיבה (יחס סיכויים של 2.05, רווח בר-סמך 95% של 1.52-2.77). עוד זוהה קשר חיובי בין רמות ApoB ובין סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכויים של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.47), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. עם זאת, הקשר בין רמות ApoB או ApoA1c ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה לא היה משמעותי.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי מיקום המחקר, שנת הפרסום, גיל המשתתפים ומשך המעקב במחקרים השפיעו על ההטרוגניות של תוצאות המחקר בדרגות שונות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בקשר בין רמות אפליפופרוטאינים ובין הבריאות הלבבית ותומכים בפיתוח אפשרויות טיפול לאיזון רמות אפליפופרוטאינים לשיפור בריאות הציבור.

Eur J Prev Cardiol, Feb 28, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה