סטודנטים

רמות LDL נמוכות תחת טיפול נוגד-טסיות משולב מלווה בסיכון גבוה לדימום לאחר אירוע מוחי (JAMA Neurology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology עולה כי רמות LDL נמוכות מלוות בסיכון מוגבר לאירועי דמם בתוך שלושה חודשים מאירוע מוחי איסכמי מג’ורי או התקף איסכמי חולף בסיכון גבוה בחולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול, בעיקר באלו תחת משלב Ticagrelor עם אספירין.

החוקרים בחנו את הנתונים משני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו, שכללו חולים מסין עם אבחנה של אירוע מוחי איסכמי מג’ורי או התקף איסכמי חולף שקיבלו טיפול נוגד-טסיות כפול.

מדגם המחקר כלל 7,440 חולים (גיל חציוני של 64 שנים, 33% נשים)  שטופלו ב-Clopidogrel ואספירין (4,486 חולים) או Ticagrelor ואספירין (2,954 חולים). המשתתפים במחקר היו במעקב לאורך עד 90 ימים.

שלושה חודשים לאחר אירוע מוחי תועדו 270 אירועי דמם (3.63%), מהם 5.16% תועדו בחולים עם LDL מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל ו-3.46% בחולים עם רמות LDL של 70 מ”ג/ד”ל ומעלה.

ריכוז LDL נמוך מ-70 מ”ג/ד”ל לווה בסיכון מוגבר לכל אירוע דמם (יחס סיכון מתוקן של 1.48, P=0.03) ואירועי דמם בדרגה חמורה או מתונה (יחס סיכון מתוקן של 2.78, p=0.02).

הסיכון לדימום היה גבוה במיוחד בחולים עם רמות LDL נמוכות אשר טופלו במשלב Ticagrelor עם אספירין (יחס סיכון מתוקן של 1.71, p=0.02), אך לא בקרב אלו תחת טיפול במשלב Clopidogrel עם אספירין (יחס סיכון מתוקן של 1.30, p=0.38).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון גבוה לדימומים בחולים לאחר אירוע מוחי עם רמות LDL נמוכות ותחת טיפול נוגד-טסיות כפול. הנתונים מדגישים את חשיבות הערכת הסיכון והתועלת של קביעת יעדי LDL ובחירת משטרי טיפול נוגד-טסיות כפול בחולים אלו.

JAMA Neurology, March 4, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה