סטודנטים

האם יש עדיפות לשילוב השתלת צואה עם Bezlotoxumab למניעת הישנות קלוסטרידיום דיפיצילי בחולים עם מחלת מעי דלקתית? (Am J Gastroenterol)

למרות שמשלב השתלת צואה (Fecal Microbiota Transplantation, או FMT) עם Bezlotoxumab מהווה משלב נסבל היטב בחולים עם מחלת מעי דלקתית וזיהום חוזר בקלוסטרידיום דיפיצילי, אין תועלת ברורה למתן הטיפול המשולב בהשוואה להשתלת צואה בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology.

החוקרים השלימו מחקר אקראי ומבוקר-פלסבו שכלל 61 חולים עם מחלת מעי דלקתית (20 חולי קרוהן, 41 חולי קוליטיס כיבית) עם לפחות שני אירועי זיהום בקלוסטרידיום דיפיצילי. כל המשתתפים השלימו השתלת צואה יחידה מבנק צואה אוניברסאלי וחולקו באקראי לקבלת עירוי יחיד של Bezlotoxumab או עירוי פלסבו לפני או בעת השתלת הצואה.

החוקרים השלימו הערכת שיעורי הישנות זיהום בקלוסטרידיום דיפיצילי, אשר הוגדרה בנוכחות שלשול ותוצאות חיוביות בבדיקת רעלן וגלוטמט דהידרוגנז, עד שמונה שבועות לאחר הטיפול. עוד נבחנו שיעורי דה-קולוניזציה של קלוסטרידיום דיפיצילי, אשר הוגדר בהעדר שלשול ובדיקת PCR שלילי ושינויים בפעילות מחלת מעי דלקתית לאורך 12 שבועות.

מהנתונים עולה כי חמישה חולים (8%) אובחנו עם הישנות זיהום בקלוסטרידיום דיפיצילי, כולל ארבעה חולים שטופלו ב- Bezlotoxumab וחולה אחד בזרוע הפלסבו (13% לעומת 3%). למרות שבקרב המשתתפים בזרוע הטיפול תועד סיכוי גבוה יותר להישנות זיהום קלוסטרידיום דיפיצילי, ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

דה-קולוניזציה תועדה בשיעור גבוה יותר בקרב חולים שטופלו ב- Bezlotoxumab, הן לאחר שבוע 1 (82% לעומת 68%) והן לאחר 12 שבועות (83% לעומת 72%), אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. לא תועדו הבדלים משמעותיים בתוצאות מחלת מעי דלקתית, אם כי שיעורי שיפור מחלת מעי דלקתית היו גבוהים יותר בקרב אלו שטופלו ב- Bezlotoxumab (56% לעומת 46%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא תועדה עדיפות למשלב השתלת צואה עם Bezlotoxumab בהשוואה להשתלת צואה בלבד למניעת הישנות קלוסטרידיום דיפיצילי בחולים עם מחלת מעי דלקתית. הם מוסיפים כי מאחר וניתן לטפל ב- Bezlotoxumab למניעת הישנות בחולים בסיכון גבוה במהלך האירוע הראשון של זיהום בקלוסטרידיום דיפיצילי, ייתכן והולם יותר להשתמש באפשרויות טיפול אלו מוקדם ובאופן עוקב.

Am J Gastroenterol, Mar 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה