נאונטולוגיה

משרד הבריאות מפרסם את דוח אי השוויון במערכת הבריאות וההתמודדות עמו לשנת 2022

Doctor and patient רופא ומטופל
בהודעה שפרסמה דוברות משרד הבריאות נמסר כי דוח אי השוויון מציג נתונים ומדדי בריאות במגוון נושאים, בהם, כוח אדם רפואי, תשתיות ושירותים בריאותיים. הדוח לשנת 2022 מכיל מיקוד מיוחד בתוכנית התערבות בחברה הערבית, ומיפוי פעילויות לצמצום פערים הנעשית על ידי קופות החולים.

בנוסף, בדוח מוצגת התוכנית הלאומית לתכנון פריסת תשתיות מבוססת נתונים שמטרתה טיוב תכנון פריסת שירותים רפואיים ותשתיות בריאות, בדגש על צמצום פערים ושיפור הזמינות לשירותים השונים, באמצעות ניתוח נתונים כמו קצב גידול אוכלוסייה באזורים שונים, ניתוח מרחקי נסיעה וביקושים של האוכלוסייה ועוד. בשלב זה מתמקדת התוכנית במכוני דיאליזה ובתי מרקחת. כמו כן, מציג הדוח נתונים על אי השוויון הכלכלי בישראל מתוך דו”ח הביטוח הלאומי, נתונים על אי בטחון תזונתי וסקירת מגמות עיקריות של אי שוויון במדדי בריאות.

עם פרסום הדו”ח, אומר שר הבריאות, אוריאל בוסו כי “פערים חברתיים וכלכליים הם גורם מפתח בנגישות לבריאות ופערים בבריאות מהווים פגיעה בחוסן לאומי. דוח אי-השוויון במערכת הבריאות במדינת ישראל מצביע על פער משמעותי בין מגזרים, בין איזורים גיאוגרפיים ובין יכולת השתכרות. עלינו לשנות את המציאות הזו ולהבין שצמצום אי-השוויון בבריאות הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה. משרד הבריאות בראשותי שם דגש מיוחד על נושא צמצום הפערים בין מרכז ופריפריה בכל התחומים. הקצנו משאבים גדולים לצמצום פערים במערך בריאות הנפש, בתחום השיקום וברפואת חירום. הכרזנו על ‘זיו’ בצפת ו’ברזילי’ באשקלון כמרכזי על נוספים בדרום ובצפון, ובתוכנית המיטות הרב שנתית הבטחנו הגדלה של שיעור המיטות בפריפריה. אנחנו פועלים להגדלה משמעותית של כוח אדם רפואי ואיכותי ומקדמים צעדים להרחבת היצע השירותים הרפואיים עבור כלל התושבים, באמצעות רפורמת הסדרי הבחירה שמאפשרת לראשונה למטופלים מכל הארץ לבחור בעצמם היכן ייבדקו ויטופלו וכן צעדים נוספים… בכל תוכנית שאנו מוציאים אל הפועל נושא צמצום הפערים נמצא בראש סדר העדיפויות. זו חובתנו כמשרד הבריאות וזו חובתנו כמדינה. נמשיך לדאוג שכל אזרח ואזרחית ייהנו מהזכות היסודית לבריאות ויקבלו טיפול רפואי ראוי בהישג יד”.

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: “דוח אי השוויון במערכת הבריאות נכתב השנה בעיצומה של מלחמה קשה ומורכבת. מלחמה שמעמידה את החברה הישראלית ואת מערכת הבריאות בפני אתגרים רבים. מערכת הבריאות הוכיחה שוב כי היא העורף הלאומי של מדינת ישראל בזמן חירום, ואולם יש להכיר בכך שקיימים במערכת פערים בין אוכלוסיות ואזורים בארץ. אנו פועלים כל העת בכדי לצמצם את הפערים על מנת לאפשר שירות רפואי איכותי, שוויוני ונגיש לכל מי שזקוק לכך. במשרד ובמערכת הבריאות פועלות כיום תכניות מערכתיות רבות ששמות דגש על צמצום פערי הבריאות והגדלת היצע השירותים לאוכלוסיות השונות תוך פיתוח מענים הנדרשים לצמצום הפערים בכלל מערכת הבריאות. השנה הדוח מציג תכניות התערבות מהותיות שביצעה מערכת הבריאות, בדגש על החברה הערבית, במטרה לצמצם את אי השוויון במדדי הבריאות. … לצורך צמצום הפערים בין הפריפריה למרכז, וכחלק מהתוכניות של משרד הבריאות בתחום השיקום ובתחום בריאות הנפש, הקצנו 300 מיטות עבור מחלקות שיקום, ומחלקות שיקום חדשות – בפוריה ובהדסה לתושבי הצפון ואזור ירושלים. בנוסף, הקצנו 245 מיטות עבור מחלקות בריאות הנפש, כאשר רוב מוחלט מהמיטות יהיו על-אזוריות עבור מאושפזים מכלל הארץ. בנוסף, פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. לצד הגדלת מספר הסטודנטים, בשנת 2019 יצאה לפועל “רפורמת יציב” שפסלה בתי ספר לרפואה מחו”ל שלא מלמדים ברמה טובה ומספקת, במטרה להבטיח את איכות הכשרת הרופאים בישראל”.

סמנכ”לית בכירה לתכנון אסטרטגי-כלכלי במשרד הבריאות, איילת גרינבאום אריזון אמרה עם פרסום הנתונים כי “על מנת לצמצם את אי השוויון נעשו השנה מספר פעולות. כחלק מהן, מוביל משרד הבריאות את הרפורמה בכ”א שאחת ממטרותיה היא הגדלה ושיפור איכות כ”א בפריפריה ואת התוכנית הלאומית לתכנון פריסת תשתיות מבוססת נתונים, שמטרתה טיוב תכנון פריסת שירותים רפואיים ותשתיות בריאות, בדגש על צמצום פערים ושיפור הזמינות לשירותים השונים. בנוסף, ממשיך המשרד ביישום התוכנית המערכתית לצמצום פערים ואי שוויון בבריאות בחברה הערבית, לרבות הקמת יחידות בריאות ברשויות הערביות, קידום מחקרים הנוגעים לבריאות בחברה הערבית, מבחני תמיכה ייעודיים לקופות החולים ועוד”.

לקריאת סיכום עיקרי הדו”ח (לפתיחה בחלון חדש):

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה