נפרולוגיה

משרד הבריאות מקים וועדה לטיפול במצוקת כוח האדם הרפואי במערכת הבריאות, במקביל לפרסום דו”ח ה-OECD העוסק בתכנון כח האדם בישראל

‎שר הבריאות, משה ארבל, הודיע בשבוע שעבר על הקמת ועדה שתטפל במחסור ברופאים במערכת הבריאות, במטרה לגבש תכנית סדורה תוך השענות על מודלים הקיימים בעולם והתאמתם לישראל, תהליכים שהובלו במשרד בתקופה אחרונה, יחד עם המלצות שגובשו בנושא בעבר. בראש הוועדה יעמוד מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב.

משרד הבריאות פעל בתקופה האחרונה לייצר תשתית לתכנון לאומי של כח אדם רפואי ולשפר באופן משמעותי את מאגרי הנתונים הנוגעים לרופאים בכלל, ומאגרי הנתונים של מתמחים ברפואה בפרט. בינואר 2023 החל במשרד רישום מתמחים ברפואה, במקביל הוכרז על הקמתו של גוף לאומי לתכנון כח אדם רפואי במערכת הבריאות, בהובלת משרד הבריאות. כעת, לאחר שיפור משמעותי בתחום הנתונים, בשלה העת למסד עבודת תכנון אקטיבית של משק המומחים וכן לפעול באופן דחוף לפתיחת “צווארי הבקבוק” והגדלת כמות הרופאים שיהוו את עתודת כוח האדם הרפואי, אשר יענה על החוסרים המשמעותיים הקיימים בישראל בחלוקה לנושאים השונים.

הוועדה תקבע מנגנונים לעמידה ביעדי הכשרת רופאים בישראל בדגש על מקומות ההתמחות, יעדי פתיחת פנקסים לכל התמחות, הקצאת מתמחים, שיבוץ מיטבי, מנגנוני מימון ועוד. בנוסף, מיסוד גוף לאומי לתכנון כוח אדם רפואי בישראל במשרד הבריאות, הגדרת תפקידו מטרותיו וסמכויותיו. כמו כן, תקבע הוועדה את הצעדים הנדרשים להמשך הגדלת מספר הסטודנטים הלומדים רפואה בישראל, תוך קביעת מנגנון לניהול לאומי של השדות הקליניים ותוך מתן דגש על ביטול הסינופים והבלעדיות, בחינת לימודים אחר הצהריים, לימודים בקהילה, מרכזי סימולציה ועוד. זאת בנוסף לבניית תכנית בנושא וקביעת הצעדים הנדרשים לפתיחה והרחבה משמעותית של שדות קליניים להתמחויות בקהילה.

המלצות הועדה יכללו את המנגנונים הניהוליים, הכלכליים והאופרטיביים הנדרשים ליישומן.

משה ארבל, שר הבריאות “מערכת הבריאות נמצאת במצוקת כוח האדם הטיפולי הקשה ביותר שבו הייתה בעשורים האחרונים. משבר זה צפוי להחריף אם לא נתערב ונפעל לתיקון המצב. מטרת הוועדה להתמודד עם המשבר ההולך וגובר שמשפיע באופן הדוק גם על הפערים בין המרכז לפריפריה. הוועדה תגבש תכנית סדורה, תוך הישענות על מודלים הקיימים בעולם והתאמתם לישראל – תהליכים שהובלו במשרד בתקופה אחרונה, יחד עם המלצות שגובשו בנושא בעבר”.

משה בר סימן טוב, מנכ”ל משרד הבריאות “הוועדה תפעל על מנת להתמודד עם הפערים והמחסור בכוח האדם במערכת הבריאות. פער זה בא לידי ביטוי בשחיקה במספר הרופאים ל-1,000 נפש, שללא התערבות, צפוי להמשיך ולרדת בשנים הקרובות. שחיקה זו כרוכה באופן עמוק בפערי השירות הרפואי בין אזורים ופערי הנגישות בין מקצועות שונים. אנחנו חייבים ומחויבים לבצע צעדים אמיצים כדי להבטיח שהציבור ימשיך לקבל את הטיפול המיטבי.”

עבודת הוועדה תתחלק לשלוש ועדות משנה:
• ועדת משנה בנושא קביעת מנגנונים להגדלה משמעותית והסדרה לאומית של שדות קליניים לסטודנטים בראשותו של פרופ’ רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי תל אביב ע”ש סוראסקי
• ועדת משנה בנושא פתיחה והרחבה של השדות הקליניים להתמחות בקהילה בראשות ד”ר אורלי וויינשטיין, סמנכ”לית ראש חטיבת בתי חולים, שירותי בריאות כללית וכן ד”ר דניאל לנדסברגר, רופא ראשי קופת חולים מכבי
• ועדת משנה בנושא הגדרת מנגנוני העבודה של הגוף לתכנון כח אדם רפואי בישראל בראשותו של ד”ר ספי מנדלוביץ, משנה למנכ”ל משרד הבריאות.

הוועדה תגיש את מסקנותיה עד ה-1.11.2023

יום לאחר מינוי הועדה, התקיים כנס בכירים של מערכת הבריאות ובו הוצג דו”ח שפרסם ארגון ה-OECD העוסק בתכנון כח האדם בישראל, בו משרד הבריאות הציג את עבודתו בתחום תכנון כח האדם, ואת המדיניות המתוכננת בשנה הקרובה בנושא.

‎להלן עיקרי ההמלצות שפירט דוח ה-OECD:

‎- יש לשפר את תכנון כח האדם באמצעות הקמת גוף תכנוני קבוע, איסוף והצגת מידע באופן תדיר וציבורי, באופן דומה למודל ההולנדי של ה- ACMMP.

‎- יש להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה המוכשרים בישראל.

‎- יש לבחון סיוע כספי ותמיכה לסטודנטים ישראלים הלומדים בחו”ל, במטרה לעודד את חזרתם לארץ.

‎- יש לעבור ממודל של שוק חופשי למודל של התמחויות מתוכננות באופן מרכזי, כדי לשפר את פיזור הרופאים בין מקצועות שונים.

 

‎משרד הבריאות אימץ את המלצות הדוח והציג את האופן בו הוא מתכנן ליישם אותן.

‎מנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב “אנחנו גאים ביכולת שלנו לתת טיפול רפואי מצויין, במיוחד במצבי חירום שאנחנו חווים באופן שגרתי לצערנו. מערכת הבריאות היא תמונת ראי של החברה הישראלית והיא מראה תמונה יפה של חיבור ושל שילוב כלל חלקי החברה. אנחנו גאים במערכת הבריאות, שמוכיחה את הסולידריות החברתית בישראל. מערכת הבריאות נמצאת במצוקת כוח האדם הטיפולי הקשה ביותר שבו הייתה בעשורים האחרונים. משבר זה צפוי להחריף אם לא נתערב ונפעל לתיקון המצב. אתמול עשינו צעד ראשון חשוב והקמנו וועדה לטיפול במצוקת כוח האדם הרפואי. אנחנו מחוייבים לשלושה נושאים: קביעת מנגנונים להגדלה משמעותית והסדרה לאומית של שדות קליניים לסטודנטים, פתיחה והרחבה של השדות הקליניים להתמחות בקהילה והגדרת מנגנוני העבודה של הגוף לתכנון כח אדם רפואי בישראל. אנחנו חייבים ומחויבים לבצע צעדים אמיצים כדי להבטיח שהציבור ימשיך לקבל את הטיפול המיטבי. צעדים אלו נעשים וייעשו בשיתוף ושותפות עם כלל השחקנים במערכת הבריאות ובכללם ההסתדרות הרפואית, המועצה המדעית ומנהלי הקופות ובתי החולים״

 

‎פרנצסקה קולומבו,ראש אגף בריאות, מנהלת תעסוקה, עבודה ורווחה ב-oecd “יש מספר נושאים שמדינת ישראל צריכה להתמודד איתם, אך זוהי בעיה של כל מדינות ה-oecd. הפער בכוח האדם הרפואי הוא נושא לא חדש ואנחנו מדברים עליו כבר עשור. הקורונה הביאה אתגרים רבים וישראל התנהלה באופן מדהים גם בחיסון האוכלוסייה וגם בהתמודדות המערכת כולה.  אנחנו יודעים שגיל התמותה קשור באופן ישיר למספר האנשים שעובדים במערכת בריאות. לא רק מספר המיטות והזדקנות האוכלוסייה, כי בישראל יש את האוכלוסייה הצעירה ביותר במדינות ה-oecd. מספר הרופאים בישראל נמוך ב-10% מהממוצע ב-oecd, מספר הרופאים מעל גיל 55 הוא השני הכי גבוה בoecd מה שיביא לכך שבעשור הקרוב תהיה פרישה של רופאים רבים. גם מספר הישראלים הלומדים בחו”ל גבוה מאוד. המסר העיקרי הוא הדחיפות הדרושה, לוודא שיש מספיק רופאים לאורך זמן כי הכשרה של רופא לוקחת זמן רב. הדבר חיוני כדי לטפל בפער אבל גם באירועי חירום כמו מגפה או מלחמה. פער נוספים הוא הפיזור הגאוגרפי – היכן הרופאים נמצאים, בפריפריה או במרכז והכשרת מספיק רופאים לפי התחומים הנצרכים. אני שמחה להיות כאן כי אני מאמינה שהטיפול בנושאים הללו מצריך שיתוף פעולה, דבר שיעזור למצוא דרך לטפל בזה יחד”.

 

‎ד”ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) “אנחנו מדברים על המחסור ברופאים אבל הפערים נמצאים בכלל הצוותים הרפואיים- סיעוד, פרמדיקים ואף בצוות האדמיניסטרטיבי. תנאי הקבלה לבתי הספר לרפואה בישראל הם קשים מאוד, ומשרד הבריאות עושה שינוי רב במערכת. גם במערכות בריאות אחרות בעולם מדברים על אותם הפערים ולכן חשוב שנלמד האחד מהשני ונשתף פעולה על מנת למצוא פתרונות יישימים”.

 

לדו”ח המלא הקליקו כאן

 

מקור: דוברת משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה