נפרולוגיה

סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים חודש לאחר לידה בנשים עם יתר לחץ דם כרוני (Obstet & Gynecol)

בנשים לאחר-לידה עם אבחנה של יתר לחץ דם כרוני תועד סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים במהלך השנה הראשונה לאחר לידה, עם עדות לעליה בסיכון לאשפוז קרדיווסקולארי כבר בתוך חודש מהלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם כרוני הינו מצב חמור אשר לעיתים אינו זוכה להתייחסות מספקת מצד אנשי צוות רפואי. אבחנה מוקדמת וטיפול אופטימאלי עדיין חיוניים להפחתת הסיכון הקרדיווסקולארי בתקופת משכב לידה.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי מבוסס-אוכלוסייה שכלל נתונים ממאגר Nationwide Readmission Database. הם בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-27 מיליון אשפוזים בשל לידות עובר יחיד של נשים בגילאי 15-54 שנים בין 2010 עד 2018 וזיהו נשים עם יתר לחץ דם כרוני ואשפוז חוזר לאחר הלידה עקב סיבוכים קרדיווסקולאריים בתוך שנה מהלידה. על-סמך נתונים אלו הם העריכו את הסיכון לאשפוזים קרדיווסקולאריים בנשים עם וללא יתר לחץ דם כרוני.

מהנתונים עולה כי 2% מהנשים במדגם סבלו מיתר לחץ דם כרוני. שיעור האשפוזים הקרדיווסקולאריים בקרב נשים עם יתר לחץ דם כרוני עמד על 645 מקרים ל-100,000 לידות, בהשוואה ל-136 מבין 100,000 לידות בקרב נשים עם לחץ דם תקין (יחס סיכון מתוקן של 4.11, רווח בר-סמך 95% של 3.64-4.66). סיכון מוגבר לאשפוזים בנשים עם יתר לחץ דם כרוני תועד גם בהערכת הסיכון לאשפוז בשל מחלת לב מכל סוג (יחס סיכון מתוקן של 4.45, רווח בר-סמך 95% של 3.89-5.1) ואירוע מוחי מכל סוג (יחס סיכון מתוקן של 2.32, רווח בר-סמך 95% של 1.93-2.79).

הסיכון לאשפוז עקב מחלות לב וכלי דם על-רקע יתר לחץ דם כרוני תועד במהלך 30 הימים הראשונים לאחר הלידה ועלה באופן פרוגרסיבי במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הדחק של היריון בנשים עם יתר לחץ דם כרוני מביא להחמרה בלתי-הפיכה של המצב הלבבי, בהשוואה לנשים שמעולם לא הרו ואם מעקב הדוק לאחר לידה עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

Obstet & Gynecol, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה