נוירואימונולוגיה

נפרופתיה סוכרית והקשר לקושי בלעיסה (PLOS ONE)

אשפוז
על פי מחקר שפורסם ב-PLOS ONE, נוירופתיה סוכרתית הייתה קשורה לפגיעה בתפקודי הלעיסה ללא תלות בשיניים חסרות או בחומרת הסוכרת

על פי מחקר שפורסם ב-PLOS ONE, נוירופתיה סוכרתית הייתה קשורה לפגיעה בתפקודי הלעיסה ללא תלות בשיניים חסרות או בחומרת הסוכרת. החוקרים שאפו לקבוע אם יכולת הלעיסה קשורה לסיבוכים מיקרו-וסקולריים של סוכרת באמצעות בדיקה חדשה המכמתת את יכולת הלעיסה. 172 חולים עם סוכרת מסוג 2 שעברו אשפוז במחלקה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, השתתפו במחקר. חולים אלו פיתחו סוכרת חמורה ואושפזו כדי לקבל הדרכה לגבי סוכרת, תזונה וטיפול, כולל הדרכה לגבי אופן הזרקת אינסולין. נוירופתיה סוכרתית אובחנה כבעלת שניים מהבאים: תסמיני נוירופתיה סוכרתית, רפלקס מופחת של גיד אכילס או ירידה בתחושת ויברציה על המלאולוס הפנימי. בנוסף, המטופלים עברו בדיקת שיניים שכללה ספירה של שיניים ניידות, חסרות וזיהוי של דלקת חניכיים. בתחילת המחקר, הגיל ממוצע היה 61 ו-58% היו גברים. בממוצע, הם סבלו מסוכרת במשך 11 שנים, וה-A1c הממוצע שלהם היה 10.3%. קרוב לשלושה רבעים מהחולים סבלו מנוירופתיה סוכרתית (71%), כמחציתם סבלו ממחלת כליות כרונית בשלב 1 (53%) ומעטים יותר סבלו ממחלת כליות כרונית בשלב 2 (34%), שלב 3 (7%), או בשלב 4 (6%). בממוצע, למטופלים היו 23 שיניים ושתי שיניים נעות. לאף אחד לא היו השתלות שיניים ול-46 חולים היו תותבות נשלפות. יעילות הלעיסה נמדדה באמצעות מבחן יכולת לעיסה (Gluco Sensor GS-II). בבדיקה זו, מטופלים לעסו 2 גרם ג’לי גומי שהכיל כ-100 מ”ג גלוקוז למשך 20 שניות, לאחר מכן שטפו ב-10 מ”ל מים, ולאחר מכן ירקו את הג’לי הלעוס והמים לתוך כוס מכוסה ברשת. החיישן זיהה את כמות הגלוקוז בתסנין, והממוצע של שתי בדיקות נלקח כמדד ליעילות הלעיסה.

יעילות הלעיסה הייתה קשורה באופן מובהק עם משך הסוכרת (P = 0.049), מספר השיניים הנותרות (P < 0001), מספר השיניים הנעות (P = 0.007) ובעלי נוירופתיה סוכרתית (P < .0001). גיל, מדד מסת הגוף, A1c, שטח פנים דלקתי חניכיים, מין ועישון נוכחי לא היו קשורים באופן מובהק ליכולת הלעיסה. לאחר התאמה למשתנים מרובים, נוירופתיה סוכרתית הייתה קשורה באופן מובהק ליעילות לעיסה נמוכה יותר (P = .007), כמו גם עם פחות מ-20 שיניים (P ≤ .0001). עם זאת, לא רטינופתיה סוכרתית ולא נפרופתיה סוכרתית היו בקורולציה עם יעילות הלעיסה, כותבים החוקרים.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-PLOS ONE

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה