נוירולוגיה

תסמונת דחק בתר-חבלתית מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 (JAMA Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry מדווחים חוקרים על נתונים חדשים מהם עולה כי בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית (PTSD או Posttraumatic Stress Disorder) תוארה עליה של כמעט כפליים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, בהשוואה לאלו ללא ההפרעה הפסיכיאטרית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת דחק בתר-חבלתית הינה הפרעה נפוצה, שנקשרה עם סוכרת מסוג 2 וגורמי סיכון למחלה, כולל השמנה. במידה ותסמונת דחק בתר-חבלתית מעלה את הסיכון להיארעות סוכרת מסוג 2, אזי ייתכן ונדרש מעקב מוגבר אחר אוכלוסיות בסיכון. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין היארעות סוכרת מסוג 2 במדגם נשים אזרחיות.

החוקרים התבססו על נתוני Nurses’ Health Study II הכולל קרוב ל-50,000 נשים, ובחנו את הקשר בין תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין היארעות סוכרת מסוג 2 במהלך מעקב בן 22 שנים.

על-סמך הרשומות הרפואיות ודיווחים עצמיים של המשתתפים נקבעה אבחנה של סוכרת מסוג 2, תסמינים ותרופות. הערכת תסמונת דחק בתר-חבלתית התבססה על מדד Short Screening Scale for DSM-IV PTSD. החוקרים עקבו אחר מדדי מסת הגוף, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, איכות תזונה, פעילות גופנית וטיפול בנוגדי-דיכאון כמתווכים אפשריים של הסיכון המוגבר לסוכרת מסוג 2 בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית.

מהנתונים עולה קשר תלוי-מינון בין תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין היארעות סוכרת מסוג 2 (1-3 תסמינים, יחס סיכון של 1.4; 4-5 תסמינים, יחס סיכון של 1.5; 6-7 תסמינים, יחס סיכון של 1.8). טיפול  בנוגדי-דיכאון ומדד מסת גוף גבוה יותר על-רקע תסמונת דחק בתר-חבלתית היו אחראיים לכמחצית מהעליה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית. עישון, איכות תזונה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית לא השפיעו עוד על העליה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית.

בנשים עם מספר תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית הגבוה ביותר תועדה עליה של כמעט כפליים בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך המעקב, בהשוואה לנשים ללא חשיפה לטראומה. על אנשי צוות רפואי המטפלים בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית להיות מודעים לכך שנשים אלו בסיכון למדד מסת גוף גבוה וסוכרת מסוג 2. יש להרחיב את הטיפול לתסמונת דחק בתר-חבלתית כך שיכלול התייחסות להרגלי חיים התורמים להשמנה ומחלות כרוניות.

JAMA Psychiatry. Published online January 7, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה