נוירולוגיה

תוצאות מאכזבות למשלב Rilzabrutinib עם סטרואידים במינון נמוך לטיפול בפמפיגוס (J Invest Dermatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Investigative Dermatology עולה כי מתן Rilzabrutinib בשילוב עם סטרואידים במינון נמוך לא הוביל להפוגה מלאה בחולים עם אבחנה חדשה או הישנות פמפיגוס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול ארוך-טווח בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה בחולים עם פמפיגוס בדרגה בינונית-עד-חמורה כרוך בתופעות לוואי וטיפול ממוקד, דוגמת Rilzabrutinib (מעכב Bruton Tyroskine Kinase), עשוי לסייע בצמצום החשיפה לקורטיקוסטרואידים.

מחקר PEGASUS בשלב 3 נערך בין ינואר 2019 ועד אוקטובר 2021 ב-19 מדינות ובחן את היעילות והבטיחות של Rilzabrutinib בחולים עם אבחנה חדשה או הישנות פמפיגוס בדרגה בינונית-עד-חמורה. במסגרת המחקר חולקו באקראי 131 חולים בגילאי 18-80 שנים לקבלת Rilzabrutinib במינון 400 מ”ג (65 חולים) או פלסבו (66 חולים), הטיפול ניתן פעמיים ביום למשך 37 שבועות, בשילוב עם קורטיקוסטרואידים. ניתן היה להפחית את מינון קורטיקוסטרואידים למינון מינימאלי של 5 מ”ג ביום משבוע 29 עד שבוע 37.

התוצא העיקרי היה הפוגה מלאה, העדר נגעים חדשים ומבוססים, משבוע 29 עד שבוע 37 בחולים עם פמפיגוס וולגריס שהיו תחת מינון מינימאלי של קורטיקוסטרואידים (עד 10 מ”ג ביום). תוצאי יעילות משניים כללו את המינון המצטבר של קורטיקוסטרואידים, משך הפוגה מלאה תחת טיפול במינון יומי של קורטיקוסטרואידים של עד 10 מ”ג ביום, ומרווח זמן עד להפוגה מלאה ראשונה עם קורטיקוסטרואידים במינון יומי של עד 10 מ”ג.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעור החולים שהשיגו הפוגה מלאה תחת טיפול בקורטיקוסטרואידים במינון מינימאלי במהלך שבועות 29-37 בין אלו שטופלו ב- Rilzabrutinib ואלו בזרוע הפלסבו, בהתאמה, בין אם מדובר היה בפמפיגוס וולגריס (24% לעומת 18%, p=0.45) או פמפיגוס פוליקולרי (26% לעומת 18%, p=0.25).

המינון המצטבר הממוצע של קורטיקוסטרואידים (5392 לעומת 4860 מ”ג, p=0.05), משך ממוצע של הפוגה מלאה (34 לעומת 54 ימים, P=0.26) וחציון מרווח זמן עד להפוגה מלאה ראשונה (טרם נקבע לעומת 197 ימים, p=0.45) באלו בזרוע הפלסבו ואלו עם פמפיגוס וולגריס או פמפיגוס פוליקולרי, לא היו שונים משמעותית.

מתת-ניתוח מוגדר מראש עלה כי שיעור גבוה יותר של חולים השיגו הפוגה מלאה כאשר Rilzabrutinib ניתן בשילוב עם מינון קורטיקוסטרואידים קטן מהמינון המינימאלי של עד 5 מ”ג ביום (26% לעומת 12%, p=0.04).

תופעות לוואי תועדו ברבע מהחולים בשתי הקבוצות, ללא סוגיות בטיחות חדשות עם Rilzabrutinib.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהמחקר לא ענה על תוצא היעילות העיקרי, למרות עדויות מוקדמות לתועלת במחקר בשלב 2, הם זיהו אפשרות מתן מינון נמוך מהמינימום של קורטיקוסטרואידים המרמז על תועלת אפשרות של עיכוב BTK כחלק מהטיפול בפמפיגוס.

J Invest Dermatol, March 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה