נוירוכירורגיה

ההשפעות של מדיטציה עשויות לבוא לידי ביטוי בבדיקות הדמיה של המוח (Brain Cognition)

ירידה בתחושת דחק וחרדה לאחר מדיטציה טרנסצנדנטלית מלווה בשינויים תפקודיים באזורים מרכזיים במוח, כך עולה מתוצאות המחקר הראשון מסוגו להערכת ההשפעות של מדיטציה זו על המוח באמצעות בדיקת Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI), אשר פורסמו בכתב העת Brain and Cognition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו כי מדיטציה טרנסצנדנטלית עשויה להוביל להפחתת חרדה ודחק. עם זאת, לא ברור אם שינויים אלו מלווים בשינויים במורפולוגיה ובתפקוד המוח, כפי שתועד עם טכניקות מדיטציה אחרות. כעת, הם התבססו על שאלונים פסיכומטריים עם הערכות מבניות ותפקודיות באמצעות fMRI להערכת השינויים המוחיים האפשריים בעקבות מדיטציה טרנסצנדנטלית.

מדגם המחקר כלל 19 משתתפים שהתבקשו להשלים תרגילי מדיטציה טרנסצנדנטלית במשך 20 דקות, פעמיים ביום, וכן 15 מתנדבים אשר שימשו כקבוצת ביקורת.  משתתפים בשתי הקבוצות השלימו הערכה בעת הגיוס ושוב לאחר שלושה חודשים.

מהנתונים לאחר שלושה חודשים עולה כי רק בקרב משתתפים שעסקו במדיטציה תועדה ירידה בתחושת החרדה והדחק לאחר שלושה חודשים (p=0.02), אשר הייתה בקורלציה שלילית עם שינויים שחלו בקישוריות תפקודית באזורי ה-PCC (Posterior Cingulate Cortex), אזור ה-Precuneus והאונית הפריאטלית העליונה משמאל. בנוסף, תרגילי מדיטציה טרנסצנדנטלית לוו בעליה בקישוריות בין ה-PCC והאינסולה הימנית, ככל הנראה עדות לשינויים במודעות בגוף. לא תועדו שינויים מבניים בשתי הקבוצות במחקר.

ממצאים מוקדמים אלו מעידים כי ההשפעה החיובית של מדיטציה טרנסצנדנטלית עשויה לנבוע משינויים תפקודיים במוח, אותם ניתן לזהות כבר לאחר שלושה חודשים של תרגילי מדיטציה זו.

Brain Cognition. Published online January 13, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה