נוירוכירורגיה

טיפול מונע עשוי להפחית את הסיכון לפרכוסים משנית לטראומה במבוגרים לאחר חבלת ראש (JAMA Neurology)

טיפול למניעת פרכוסים מלווה בירידה מתונה בסיכון להופעת פרכוסים בשלב מוקדם לאחר טראומה במבוגרים לאחר חבלת ראש קלה או בינונית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של שמונה מחקרים שכללו 5,637 חולים עם חבלת ראש קלה (מדד Glasgow Coma Scale של 13-15 נקודות) או בינונית (מדד GCS של 9-12 נקודות) במדינות בעלות הכנסה גבוהה והשוו את שיעורי הופעה מוקדמת של פרכוסים לאחר-חבלה עם טיפול למניעת פרכוסים לעומת ללא טיפול מונע.

בקרב חולים אלו, 1,541 קיבלו טיפול למניעת פרכוסים, כולל Levetiracetam, Phenytoin ו-Valproic Acid.

התוצא העיקרי היה הירידה האבסולוטית בסיכון להופעה מוקדמת של הופעה מוקדמת של פרכוסים לאחר-חבלה, אשר הוגדרה כפרכוס בתוך שבוע מחבלה ראשונית, בחולים עם חבלת ראש קלה או בינונית, שקיבלו טיפול למניעת פרכוסים בתוך שבוע מהחבלה.  התוצא המשני היה ירידה אבסולוטית בסיכון עם חבלת ראש קלה בלבד, אשר נבחן בחמישה מחקרים שכללו 3,803 משתתפים.

טיפול למניעת פרכוסים הוביל לירידה של 0.6% בסיכון האבסולוטי להופעה מוקדמת של פרכוסים לאחר-חבלה בחולים עם חבלת ראש קלה עד בינונית (p=0.02). בדומה, הירידה האבסולוטית בסיכון במקרים של חבלת ראש קלה בלבד עמדה על 0.6% (p=0.04).

שכיחות הופעה מוקדמת של פרכוסים לאחר חבלת ראש הייתה נמוכה ונעה בין 0% עד 4%.  בסך הכול, 167 חולים נדרשו לטיפול למניעת אירוע של פרכוס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים עם גורמי סיכון להופעה מוקדמת של פרכוס לאחר חבלת ראש, על הרופאים לשקול התחלת טיפול למניעת פרכוסים. יש לקחת בחשבון את השכיחות הנמוכה של פרכוסים לאחר חבלת ראש ואת הירידה הקטנה בסיכון אל מול הסיכון הכרוך בטיפול תרופתי נוגד-פרכוס.

JAMA Neurology, April 8, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה