אונקולוגיה

כח אדם רפואי בישראל: תמונת מצב המלצות הועדה לתכנון כ”א ומנכ”ל משה”ב

בתדרוך שניתן היום לכתבי בריאות, בנושא משבר כח האדם הרפואי בישראל הוצגו הדו”ח והמצגת הבאה:

דו”ח הועדה לתכנון כ”א – בקישור זה

למצגת המסכמת את דו”ח הועדה – בקישור זה

בתדרוך הציג ד”ר רוני גמזו , מנכ”ל משה”ב את עמדתו בנושא:

“תכנון כ”א רפואי הוא משימה שמחייבת היערכות של 15 שנים קדימה. זהו הזמן שלוקח להכשיר סטודנט להיות רופא מומחה שלוקח אחריות טיפולית בקהילה או בבי”ח. לגבי אחיות, מדובר על תהליך של חמש שנים לפחות-להכשרת אחות צעירה ועוד מספר שנים הכשרה למקצועות על-בסיסיים. הדוח המצ”ב מסמן משבר, משבר בהווה לא בעתיד.

כמות הרופאים במדינה עלתה באופן משמעותי במחצית הראשונה של שנות ה-90. כ-20 שנה לאחר מכן, אנו בפני גל פרישה של רופאים יותר מכמות ההכשרה והעלייה של רופאים, נטו הקטנה בכמות למול גידול דמוגרפי משמעותי. אם נשאר בכמות ההכשרה הנוכחית נתדרדר לשיעור משברי של 2.6 רופאים ל-1,000 נפש. זה לא מספיק לישראל, בשיעור שכזה – המחסור יהיה בכל הארץ, פריפרייה ומרכז ובכל התחומים והפערים בבריאות יעמיקו. במצב עיניינים זה מומלץ לבצע שני צעדים מיידים: פתיחתו של ביה”ס לרפואה החמישי באוקטובר 2011 ולא יותר מאוחר וניצול השדות הקליניים בבתיה”ח להכשרת סטודנטים ישראלים במקום הסטודנטים המגיעים לכאן מחו”ל וחוזרים לחו”ל. החוסר בכמות המיטות בישראל והעומס במחלקות שונות בבתיה”ח הציבוריים יוצר גם חוסר בשדות קליניים ומגבלת הכשרה כזו שגם אם יוגדלו כמות הסטודנטים באוניברסיטאות כולנו נתקשה בעומסי ההכשרה. לזה צריך להוסיף את התמרוץ המוגבל של בתיה”ח על הכשרת הסטודנטים. גם נושא זה נבדק לעומק בימים אלו ע”י צוות אחר של המל”ג. עומס העבודה הנובע מחוסר מיטות וחוסר תקנים מביא לבריחה של רופאים מהתמחויות מסויימות המאופיינות ע”י עומס והשתכרות מוגבלת בעשור הראשון למומחיות הרפואית. נסיבות אלו מחייבות טיפול כוללני במשאבי המערכת לרבות שיפור תנאי העבודה של הרופאים במיוחד במקצועות במחסור ושליטה טובה יותר על תקני המתמחים בהתמחויות השונות. פתרונות נוספים כוללים הגדלת כמות הלומדים באוניברסיטאות הקיימות והעלאת גיל הפרישה בשירות המדינה בתנאים מתאימים.

באחיות המצב הוא של משבר עצום. כמות האחיות המועסקות הוא כמעט כמחצית מהקיים ביתר מדינות ה-OECD, גם אם ממוצע הגיל במדינות אלו גבוה יותר מדובר במחסור נוראי. יש להיערך במהירות לתוספת של מאות אחיות בשנים הקרובות. התוספת צריכה להיעשות ע”י המשך הסבה של כ- 400-500 אקדמאים לאחיות, תוספת של מכללות ותוספת של מקומות באוניברסיטאות. בנוסף, יש להקים במהרה תפקיד חדש של “סייעת אחות” שתקופת הכשרתן קצרה, במעמד אחות ותנאי השתכרות ניאותים. יש להיערך לכל התוספות באופן מיידי ולחזק את מקצוע הסיעוד.

תכנון כח האדם הרפואי מכאן ולהבא יתבצע במחלקה שתוקם במיוחד לשם כך במשרד הבריאות. המחלקה תבחן באופן מתמשך את השינויים במצבות ההכשרה, ותעבוד מול צוות הגוי לידה שכולל את כל הנציגים הרלוונטיים במערכת הבריאות.

האתגר גדול, בתכנון נכון ובנחישות תוך העמדת משאבים ניתן לייצב את המערכת ולהבטיח את משאבי כח האדם הרפואי.”

מקור: משה”ב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה