אונקולוגיה

מצדיעים לפרופ’ ז’ק מישל: צהריים של אתיקה לרגל סיום כהונתו כיו”ר ועדת הלסינקי בהדסה

בבית-החולים הדסה עין-כרם נערך אתמול (ג’) יום-עיון לרגל סיום כהונתו של פרופ’ ז’ק מישל כיו”ר וועדת הלסינקי המוסדית בהדסה. פרופ’ מישל, מומחה בעל שם עולמי למיקרוביולוגיה קלינית ומבכירי המנהלים במערכת הרפואה בישראל, עמד בראש הועדה מזה כעשור, והיה חבר בה למעלה מ- 35 שנה. ועדת הלסינקי אמונה על אישור ופיקוח ניסויים קליניים בבני-אדם.

את האירוע “צהריים של אתיקה” פתח מנכ”ל הדסה, פרופ’ שלמה מור-יוסף, שבירך את פרופ’ מישל: “לועדת הלסינקי יש תפקיד מרכזי בקידום המחקר, תוך שמירה ודקדוק בזכויות וברווחת החולה. כל זאת הנחיל פרופ’ מישל לאורך שנים”. לאירוע הגיע יו”ר ההסתדרות הרפואית, ד”ר ליאוניד אידלמן, שמסר לנוכחים כי פרופ’ מישל תרם רבות לרפואה ולמחקר בישראל, ובוודאי עוד ימצא את הדרך להמשיך לתרום לחברה הישראלית.

יום העיון עמד בסימן אתיקה ברפואה ובמחקר. פרופ’ אסא כשר מהחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב הרצה על מהי אתיקה ברפואה כחול-לבן. פרופ’ כשר התריע על כמה מחדלים אתיים בחברה הישראלית: “לא ייתכן שבמדינת ישראל מעוגנים בחוק העקרונות לעריכת ניסויים בבעלי-חיים, ואילו הצעת החוק המגדירה את זכויות המתנדבים לניסויים בבני-אדם עודנה מתעכבת”, כך לטענתו. בהקשר למחאה החברתית, הוא הוסיף כי אין זה מתקבל על הדעת שבמדינת ישראל נגזר אדם למוות, מאחר ואינו יכול לממן תרופות.

בהמשך, הרצה יו”ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית בישראל ומנהל היחידה להפרעות תנועה במחלקה לנוירולוגיה בהדסה, פרופ’ אבינועם רכס על אמת ושקר במחקר הרפואי. פרופ’ רכס התייחס לניסיונות חברות התרופות לעוות תוצאות מחקרים: “מדובר במיליוני דולרים מבחינת הרפואה הפרמצויטית ועיוות התוצאות הוא אמצעי בלבד עבורם. מנגד, ההנהגה האקדמית מגבירה את הפיקוח ומחמירה את הדרישות בכדי להיאבק בתופעות הללו ולהגן על טוהר המידות”.

לבסוף, הודה פרופ’ מישל לנוכחים ואמר: “הצטרפתי לסגל הדסה לפני כ-41 שנה. כמי שגדל בצרפת חלמתי לעבוד במוסד המוביל ברפואה בישראל. לאורך כל השנים, ניסיתי תמיד להישאר רופא המטפל בפציינטים ומציב את המטופל במרכז”. פרופ’ מישל ביקש להודות לחברי הועדה: “ניצחתי על הועדה עם התזמורת הטובה והמוכשרת ביותר”.

עוד נשאו דברים פרופ’ דינה בן-יהודה העומדת בראש המערך להמטולוגיה בהדסה עין כרם, פרופ’ אבי ישראלי המשמש כמדען הראשי של משרד הבריאות ופרופ’ יוסף קרקו מנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית בהדסה עין-כרם.

פרופ’ מישל כיהן בתפקידים בכירים בהדסה במשך עשרות שנים, מתוכן כ- 15 שנים בתפקיד מנהל הדסה הר-הצופים. הוא הצטרף לוועדת הלסינקי בשנת 1976, שימש כממלא מקום יו”ר הועדה במשך עשור, ובשנת 2002 התמנה ליו”ר הועדה.

את מקומו בראשות הוועדה תמלא בהתנדבות פרופ’ טובה חצ’ק-שאול, אשר שימשה לאורך שנים כמנהלת המחלקה הפנימית בהדסה הר-הצופים.

לפרטים נוספים: יעל בושם-לוידוברת בית החולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה