אונקולוגיה

תוצאות מבטיחות ל-Nivolumab בטיפול בסרטן גרורתי מתקדם של פי הטבעת (Lancet Oncol)

לטיפול אימונותרפי ב- Nivolumab (אופדיבו) תוצאות מבטיחות בשיפור הפרוגנוזה של חולים עם סרטן אנאלי גרורתי ועמיד לטיפול, כולל חולים חיוביים לנגיף HIV, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש פברואר בכתב העת Lancet Oncology.

המחקר כלל עשרה מרכזים אקדמיים בארצות הברית, תוך גיוס חולים לאחר לפחות טיפול סיסטמי אחד לסרטן אנאלי גרורתי או לא-נתיח, בתקופה שבין 14 במאי, 2015, ועד 11 בנובמבר, 2015. לכל החולים תוחלת חיים צפויה של לפחות שישה חודשים ומצב תפקודי של 0-1 לפי ECOG.

החוקרים לא כללו במחקר חולים עם אדנוקרצינומה של תעלה אנאלית, מחלה אוטואימונית פעילה או היסטוריה של מחלה אוטואימונית, או כל מצב אחר הדורש טיפול סיסטמי בסטרואידים.

Nivolumab ניתן תוך-ורידית כל שבועיים, במינון של 3 מ”ג/ק”ג. החולים טופלו בחציון של שש מנות לאורך חציון מעקב של עשרה חודשים.

רעילות הטיפול נבחנה בתחילת המחקר וכל שבועיים לפני שהחולים קיבלו את המנה הבאה של Nivolumab. בנוסף, דגימות ביופסיה של הגידול נאספו בתחילת המחקר ולאחר שתי מנות של Nivolumab.

בדיקות הדמיה כללו בדיקת CT או MRI בתחילת המחקר, עם בדיקות חוזרות במרווחים של שישה שבועות. תוצא הסיום העיקרי, תגובה רדיוגרפית, נבחן לפי קריטריוני RECIST.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו אירועים חריגים חמורים, בקבוצת החולים עם HIV לא תועדו אירועים חריגים בדרגה 3 או 4 ולא תועדו מקרי פרישה מהמחקר בשל השפעות רעילות של הטיפול. דווח על מקרה אחד של אנמיה בדרגה 3. אירועים חריגים אחרים בדרגה 3 כללו פריחה בחולה אחד ועייפות בחולה אחר.

חולה אחד פיתח היפותירואידיזם אוטואימוני על-רקע הטיפול, שחלף לאחר טיפול קצר בקורטיקוסטרואידים. חולה נוסף פיתח דלקת ריאות בדרגה 2 על-רקע הטיפול, אך טופל בהצלחה בסטרואידים לאח רהפסקה זמנית של Nivolumab.

מבין 37 חולים שגויסו למחקר וקיבלו לפחות מנה אחת של Nivolumab, בתשעה חולים תועדה תגובה לטיפול (24%). במהלך המחקר תועדו שני מקרים של תגובה מלאה ושבעה מקרים של תגובה חלקית.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, מדובר במחקר שלב 2 הראשון שהושלם להערכת טיפול אימונותרפי בחולים עם סרטן אנאלי. הטיפול ב- Nivolumab נסבל היטב ונמצא יעיל כטיפול מונותרפי בחולים עם ממאירות גרורתית.

Lancet Oncol. Published online February 17, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה