אונקולוגיה

הערכת תוצאות כריתת שד עם שימור פטמה בנשים עם סרטן שד (J Am Coll Surg)

בנשים עם סרטן שד לאחר ניתוח NSM (Neeple Sparing Mastectomy) שיעורים נמוכים של הישנות מחלה במהלך חמש השנים הראשונות לאחר הניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Surgeons.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוחי כריתת שד תוך שימור הפטמה זכו לפופולאריות הולכת וגדלה, אך אין נתונים ארוכי טווח אודות הבטיחות האונקולוגית של גישה זו. כעת הם סקרו את התוצאות האונקולוגיות של ניתוחים אלו במרכז יחיד. כריתת שד תוך שימור פטמה הוצעה לנשים ללא עדות הדמייתית או קלינית למעורבות הפטמה.

בין השנים 2007-2016 בוצעו 2,182 ניתוחי NSM. תוצאות ארוכות טווח נבחנו ב-311 נשים לאחר ניתוחים אלו בין 2007-12 עקב סרטן שד בשלב 0-3. 240 נשים (77%) השלימו ניתוחי כריתת שד תוך שימור פטמה עקב סרט שד פולשני ו-71 (23%) עקב DCIS. לאחר חציון מעקב של 51 חודשים, 17 נשים אובחנו עם הישנות של הממאירות. שיעורי ההישרדות ללא עדות למחלה עמדו על 95.7% לאחר שלוש שנים ועל 92.3% לאחר חמש שנים.

החוקרים מדווחים על 11 הישנויות אזוריות-מקומיות (3.7%) ועל 8 (2.7%) הישנויות מרוחקות; בשתי נשים תועדו בו-זמנית הישנות אזורית-מקומית והישנות מרוחקת. תועדו שני מקרי תמותה על-רקע סרטן שד בנשים עם הישנות מרוחקת מבודדת. לא תועדו מקרי הישנות בכלל המדגם שכלל 2,182 ניתוחי NSM בקומפלקס הפטמה-עטרה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי הישנות אזורית-מקומית והישנות מרוחקת הם נמוכים לאחר כריתת שד תוך שימור פטמה בנשים עם סרטן שד. לא תועדו מקרים של הישנות עם מעורבות קומפלקס פטמה-עטרה.

J Am Coll Surg. Published online July 17, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה