אונקולוגיה

עדויות חדשות מעידות על שיפור בשיעורי הישנות לאחר ניתוח כריתת גוש סרטני בשד (מתוך כנס ה-ASBS)

בעקבות השימוש בטיפולים מודרניים משולבים כנגד סרטן שד, שיעורי ההישנות המקומיים לאחר חמש שנים מניתוח להסרת גוש סרטני בשד צנחו משמעותית, כך שטיפול משמר-שד מתאים למספר גדול יותר של נשים עם סרטן שד, כך טוענים חוקרים במהלך כנס ה-ASBS (American Society of Breast Surgeons).

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה תשעה מחקרים גדולים שנערכו ע”י ה-Alliance for Clinical Trials in Oncology. במסגרת המחקר נבחנו הנתונים אודות 6,927 נשים עם סרטן שד בשלב I-III וכל המשתתפות השלימו ניתוח משמר-שד וכן טיפול סיסטמי וקרינתי.

הממצאים הצביעו על שיעורי הישנות מקומיים של 4.2% בסך הכול בקרב כ-7,000 נשים עם סרטן שד לאחר ניתוח הסרת הגוש, בשילוב עם טיפול סיסטמי וקרינתי. לדברי החוקרים, עד כה, שיעורי ההישנות לאחר ניתוח כריתת גוש סרטני בשד עמדו על 5-10%. שיעורי אלו משקפים את הנתונים ההיסטוריים על-רקע פרוטוקולים ישנים לטיפול בסרטן שד. מחקרים רבים הצביעו על שיעורי הישרדות דומים עם ניתוח לכריתת גוש סרטני וניתוח לכריתת השד, אם כי שיעורי ההישנות המקומיים היו גבוהים יותר לאחר ניתוח משמר-שד.

מהנתונים הנוכחיים עלה כי שיעורי ההישנות המקומית חמש שנים לאחר ניתוח להסרת הגוש עמדו על 6.9% בקרב אלו עם מחלה שלילית לשלושת הקולטנים להורמונים. בקרב אלו עם מחלה שלילית לקולטנים לאסטרוגן, חיוביים לקולטנים ל-HER2, שיעורי ההישנות עמדו על 4.7%. בנשים מבוגרות יותר עם מחלה חיובית לשני הקולטנים תועדו שיעורי הישנות של 3%.

החוקרים זיהו גם גורמים הקשורים במרווח הזמן עד להישנות מקומית, כולל גיל החולה, גודל הגידול, מעורבות קשריות לימפה והסוג המולקולארי של הגידול.

ממצאים אלו מעידים כי שיעורי ההישנות המקומית לאחר ניתוח משמר-שד הם נמוכים יותר כיום, נתונים העשויים להביא לשינוי בגישת הטיפול באוכלוסיה זו.

מתוך כנס ה-ASBS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה