אונקולוגיה

האם השלמת חסר שעות שינה בסופי שבוע מפחיתה סיכון לתמותה? (J Sleep Res)

מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת Journal of Sleep Research עולה בעוד ששינה ממוצעת בת פחות מחמש שעות בלילה במהלך ימות השבוע מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בצעירים, ייתכן כי שינה ארוכה יותר במהלך סוף השבוע תפצה על כך ותפחית את הסיכון לתמותה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 43,380 משתתפים במדגם Swedish National March Cohort, כולם מילאו שאלון בן 36 עמודים אודות היסטוריה רפואית ואורחות חיים. לאחר הוצאת משתתפים שלא ענו על קריטריוני המחקר, החוקרים התמקדו ב-38,015 משתתפים, אשר היו במעקב לאורך 13 שנים (אוקטובר 1997 עד דצמבר 2010).

המשתתפים גם סווגו לתתי-קבוצות על-בסיס משך השינה הממוצע בתחילת המחקר: שינה קצרה (עד 5 שעות בלילה) ועד שינה ארוכה (לפחות 9 שעות בלילה). משתתפים שישנו בעקביות שבע שעות בלילה שימשו כקבוצת ההשוואה.

בקרב אלו מתחת לגיל 65 שנים, שינה ממוצעת של עד חמש שעות בלילה בסופי השבוע לוותה בעליה של 52% בסיכון לתמותה, בהשוואה לשינה של שבע שעות בלילה בסוף השבוע. החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין שינה במשך תשע שעות בלילה ומעלה ובין הסיכון לתמותה.

עוד עולה מהנתונים כי שינה עקבית של עד חמש שעות בלילה בכל הלילות לוותה בעליה של 65% בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שישנו בעקביות 6-7 שעות בלילה; עוד זוהתה עליה של 25% בשיעורי התמותה באלו שישנו בממוצע שמונה שעות ומעלה בכל לילה.

                                                     

מהתוצאות עולה כי בקרב אלו בגילאי 65 שנים ומעלה לא תועד קשר מובהק בין משך השינה ובין הסיכון לתמותה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור הממצאים.

J Sleep Res. Published online May 22, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה