אונקולוגיה

שיקום פליאטיבי מוקדם משפר איכות חיים בחולים עם ממאירות מתקדמת (מתוך כנס ה- Palliative and Supportive Care in Oncology)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-Palliative and Supportive Care in Oncology עולה כי שיקום פליאטיבי מוקדם, אשר החל זמן קצר לאחר אבחנת ממאירות ונכלל בטיפול האונקולוגי הסטנדרטי, הוביל לשיפור איכות החיים של החולים.

מדגם המחקר כלל 301 חולים עם ממאירויות שונות, כולל סרטן ריאות (40%), ממאירות של מערכת העיכול (27%), סרטן ערמונית (18%) וסוגים אחרים של ממאירויות סולידיות לא-נתיחות (15%). המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (139 חולים) או טיפול סטנדרטי (149 חולים). כל המשתתפים אובחנו במהלך שמונת השבועות הקודמים.

ההתערבות כללה את הטיפול הסטנדרטי, בשילוב עם הצעה לשיקום פליאטיבי מותאם אישית. בתחילת הדרך, כל המשתתפים התבקשו לבחור באילו נושאים נדרשו באופן ספציפי לעזרה מתוך רשימה של בעיות עיקריות. המרכיבים בהם יכלו לבחור החולים כללו את הבאים: תפקוד גופני, תפקוד קוגניטיבי, תפקוד חברתי, עייפות, בחילות והקאות, כאב, קוצר נשימה, הפרעות שינה, תאבון ירוד ועצירות. הם גם יכלו לא לבחור באף אחד מאלו ובמקרה זה נמדדה איכות החיים הכוללת של החולים.

בקבוצת השיקום, החולים זכו לייעוץ מצד אחות ורופא מומחה ברפואה פליאטיבית , יצירת קשר עם צוות שיקום פליאטיבי לפי הצורך, לאורך 12 שבועות.  מרכיבים נוספים של התערבות שיקום פלאיטיבי כללו תכנית קבוצתית עם חולה ומטפל, בשילוב עם פיזיותרפיסט ו/או ייעוץ פרטני כפי שנדרש.

הערכה של המשתתפים בוצעה בתחילת הדרך ולאחר 6 ו-12 שבועות, עם גרסה מורחבת של שאלון EORTC QLQ-30. התוצא העיקרי של המחקר היה השינוי במדד הבעיה העיקרית, כפי שנקבע לפי השטח מתחת לעקומה לאורך 12 שבועות.

מהתוצאות עלה כי עבור התוצא העיקרי תועד הבדל אבסולוטי בין הקבוצות של 3.0. הבדל זה אושר בניתוח רגישות להערכת השינוי מתחילת המחקר ועד לאחר 12 שבועות, אשר הדגים הבדל אבסולוטי של 3.3. השינוי מתחילת הדרך ועד לאחר שישה שבועות היה גם כן מובהק סטטיסטית, עם הבדל אבסולוטי בין הקבוצות של 1.3 נקודות.

החוקרים מצאו עוד כי הממצאים שיקפו את העובדה כי לאחר 12 שבועות, 59% מהחולים בקבוצת ההתערבות הסכימו כי קיבלו סיוע עם הבעיה העיקרית, זאת בהשוואה ל-41% מאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר במחקר האקראי-מבוקר הראשון ששילב טיפול פליאטיבי ושיקום ממאירות באופן. הםה גם התרשמו מאוד מהעובדה שקרוב למחצית מהמשתתפים בחרו לקחת חלק בתכנית והשלימו תכנית פעילות גופנית ופיזיותרפיה.

מתוך כנס ה-Palliative and Supportive Care in Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה