האם צריכת יוגורט עשויה להגן מפני סרטן מעי גס ורקטום? (Gut)

בעידן של חיפוש אחר אמצעים חדשים להפחתת הסיכון להתפתחות פוליפים וסרטן מעי גס ורקטום, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Gut מצא כי בגברים שצרכו לפחות שתי מנות שבועיות של יוגורט תועדו שיעורים נמוכים יותר של פוליפים במעי הגס, בהשוואה לאלו שלא אכלו כלל יוגורט.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין צריכת יוגורט ובין הופעת פוליפים במעי הגס והרקטום ב-32,606 גברים ממחקר Health Professionals Follow-up Study ובקרב 55,743 נשים ממחקר Nurses’ Health Study אשר השלימו אנדוסקופיה של דרכי העיכול התחתונות בין 1986-2012. המשתתפים סיפקו מידע מפורט אודות הנתונים הדמוגרפיים, אורח החיים והרגלי התזונה, כולל צריכת יוגורט, בתדירות של אחת לארבע שנים.

החוקרים מדווחים כי זוהו 5,811 אדנומות בגברים ו-8,116 אדנומות בנשים.

בקרב גברים שצרכו לפחות שתי מנות יוגורט בשבוע, בהשוואה לאלו שלא אכלו כלל יוגורט, יחס הסיכויים לאדנומה קונבנציונאלית עמד על 0.81 (p=0.01). קשר זה היה בולט יותר באדנומות בעלות פוטנציאל גבוה לממאירות (יחס סיכויים של 0.74, p=0.01), בהשוואה לאדנומות בסיכון נמוך לממאירות (יחס סיכויים של 0.90, הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית).

מעניין לציין כי זוהה קשר הפוך עם אדנומות במעי הגס (יחס סיכויים של 0.82, p=0.01) אך לא עם אדנומות ברקטום. ייתכן כי הדבר נובע חלקית ממדד חומציות נמוך יותר במעי הגס, אשר מספק סביבה טובה יותר לתכשירים פרוביוטיים.

בגברים לא זוהה קשר עם אדנומות משוננת בסיכון מוגבר, אך זוהתה מגמה לקשר הפוך עם נגעים גדולים יותר של 1 ס”מ ומעלה (יחס סיכויים של 0.48, p=0.04).

החוקרים משערים כי יוגורט עשוי לסייע במניעת התפתחות נגעים מקדימים לסרטן, הן על-רצף אדנומה לקרצינומה והן בעקבות התפתחות אדנומות משוננות.

Gut 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה