אונקולוגיה

חשיפה ממושכת לזיהום אוויר מלווה בסיכון מוגבר לכבד שומני (Journal of Hepatology)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה ארוכת-טווח לחלקיקים מזהמים באוויר עשויה להביא לעליה בסיכון למחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות ממחקרים בבעלי חיים הצביעו על השפעה מזיקה של זיהום אוויר על מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית, אך אין עדויות אפידמיולוגיות רבות. כעת הם בחנו את הקשר בין חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר ובין שכיחות מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית.

מחקר החתך כלל 90,086 משתתפים מסין בין השנים 2018 עד 2019.בדיקות הדמיה לזיהוי סטיאטוזיס כבדי ונוכחות עודף-משקל/השמנת-יתר, סוכרת, או הפרעה מטבולית, שימשו לאבחנת מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית. מודלים של זמן-מרחב שימשו להערכת ריכוז מזהמים באוויר בכל אזור מגורים, כולל חומר חלקיקי עד 1 מיקרומטר, עד 2.5 מיקרומטר, עד 10 מיקרומטר ודו תחמוצת החנקן.

מהנתונים עולה כי חשיפה לרמות גבוהות יותר של כל ארבעת המזהמים לוותה בעליה משמעותית בסיכוי למחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית. כל עליה של 10 מיקרוגרם/מ3 בחשיפה לחומר חלקיקי של עד 1 מיקרומטר לוותה בעליה של 13% בסיכון למחלת כבד שומני (יחס סיכויים של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.17), כאשר כל עליה בחשיפה לחומר חלקיקי של עד 2.5 מיקרומטר לוותה בעליה של 29% בסיכון הנ”ל (יחס סיכויים של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 1.25-1.34), עליה בחשיפה לחומר חלקיקי עד 10 מיקרומטר לוותה בעליה של 11% בסיכון הנ”ל (יחס סיכויים של 1.11, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.14) ועליה בחשיפה לדו תחמוצת החנקן לוותה בעליה של 15% בסיכון למחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית (יחס סיכויים של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 1.12-1.17).

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי בגברים, אלו ששתו אלכוהול, מעשנים בהווה או בעבר, אלו שצרכו דיאטה עתירת שומן ואלו עם השמנה מרכזית, היו בסיכון גבוה יותר לסיבוכים עקב חשיפה לזיהום אוויר, בהשוואה לאחרים.

ממצאי המחקר מעידים כי חשיפה ארוכת-טווח למזהמים באוויר עשויה להביא לעליה בסיכון למחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית וכי ההשפעה השלילית של זיהום אוויר עשויה להיות חמורה יותר בנוכחות אורח חיים לא-בריא והשמנה מרכזית.

Journal of Hepatology Dec 6, 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה