אונקולוגיה

טיפול ב-Bortezomib לפני השתלת כליה עשוי לשפר תוצאות בחולים עם מיאלומה נפוצה (Kidney Int Rep)

כליות שתן

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב הנעת Kidney International Reports עולה כי מתן Bortezomib לטיפול בחולים עם מיאלומה נפוצה לפני השתלת כליה עשוי להביא לתוצאות הטובות ביותר. עם זאת, חולים רבים עדיין בסיכון להתלקחות לאחר השתלת כליה למרות הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות התוצאות בחולים עם מיאלומה נפוצה שעברו השתלת כליה בין השנים 1994 עד 2019.

מדגם המחקר כלל 12 השתלות מ-11 חולים, כאשר בעת השתלת הכליה, ב-6 חולים תועדה תגובה מלאה לפי קריטריונים קפדניים, ב-2 חולים תועד תגובה מלאה, בשניים תועדה תגובה חלקית טובה מאוד ובשני חולים תועדה תגובה חלקית לטיפול.

במהלך חציון מעקב של 40 חודשים לאחר השתלת כליה, התקדמות המטולוגית תועדה ב-9 מושתלים (5%). בשלושה חולים (25%) תועד כישלון שתל וחמישה חולים (45.5%) הלכו לעולמם עם שתל מתפקד. שיעורי הישרדות השתל לאחר שנה ולאחר חמש שנים עמדו על 82.5% ו-66%, בהתאמה.

שיעורי הישרדות ללא-התקדמות בחולים שטופלו ב- Bortezomib עמדו על 83.3% לאחר שנה אחת, 55.6% לאחר שלוש שנים ו-44.4% לאחר חמש שנים. חציון הישרדות ללא-התקדמות של חולים שטופלו ב- Bortezomib בכל נקודת זמן (לפני ו/או אחרי השתלת הכליה) טרם נקבע, בעוד שבאלו שמעולם לא קיבלו טיפול זה חציון ההישרדות ללא התקדמות עמד על 24 חודשים (P=0.281).

שיעורי ההישרדות הכוללת עמדו על 81.8% לאחר שנה אחת, 61.4% לאחר שלוש שנים ו-61.4% לאחר חמש שנים. שיעורי ההישרדות הכוללת בקרב אלו שטופלו ב- Bortezomib בכל נקודת זמן עמדו על 87.5%, 72.9% ו-72.9%, בהתאמה, באלו שלא טופלו ב- Bortezomib, ועל 72.9%, 66.7% ו-33.3%, בהתאמה, באלו שטופלו ב- Bortezomib בשלב כלשהו (p=0.136).

כל מקרי התמותה נבעו מהתקדמות המטולוגית או סיבוכים על-רקע הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות השתלת כליה טובות יותר בחולים עם מיאלומה שטופלו ב- Bortezomib לפני או אחרי השתלת כליה. עם זאת, הישנות לאחר השתלת כליה עדיין מופיעה בשכיחות גבוהה בחולים עם מיאלומה נפוצה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לזהות טוב יותר את החולים בהם תתכן תועלת להשתלת כליה.

Kidney Int Rep, January 10, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה