אונקולוגיה

השמנה מלווה באובדן מהיר של ההגנה החיסונית של חיסונים כנגד נגיף הקורונה (מתוך אתר MedRxiv)

OBESITY

השמנה עשויה להיות מלווה בהיעלמות מהירה יותר של תגובת הנוגדנים לחיסון כנגד נגיף הקורונה ובסיכון להתפתחות הזיהום הנגיפי לאחר קבלת החיסון, כך עולה מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר MedRxiv. מהנתונים עולה כי טיטר הנוגדנים המנטרלים היה נמוך יותר שישה חודשים לאחר החיסון באלו עם השמנה חמורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה מלווה בשכיחות מוגברת של מחלות המעלות את הסיכון להתפתחות זיהום חמור בנגיף הקורונה, כולל סוכרת מסוג 2, מחלת כליות כרונית ואי-ספיקת לב.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי להערכת היארעות והחומרה של זיהומי COVID-19 והתגובה החיסונית במדגם שכלל למעלה מ-3.5 מיליון מבוגרים ממאגר נתונים בסקוטלנד, אשר קיבלו 2 או 3 מנות חיסון כנגד נגיף הקורונה.

מהנתונים עולה כי כ-16% מהמבוגרים סבלו מהשמנה עם מדד מסת גוף בטווח 30-39.9 ק”ג/מ2 ו-3% נוספים סבלו מהשמנת-יתר חמור עם מדד מסת גוף של 40 ק”ג/מ2 ומעלה. הכותבים מציינים כי החיסונים שניתנו בסקוטלנד כללו את החיסונים של חברת פייזר או של חברת אסטרה-זנקה.

בתקופה שבין 14 בספטמבר בשנת 2020 ועד 19 במרץ בשנת 2022, 10,983 מבוגרים (0.3% מכלל המדגם) אובחנו עם זיהום חמור בנגיף הקורונה, כולל 9,733 חולים מאושפזים ו-2,207 מקרי תמותה (957 מהחולים המאושפזים הלכו לעולמם).

חולים עם השמנה או השמנה חמורה היו בסיכון מוגבר לאשפוז או תמותה עקב COVID-19 לאחר מנת חיסון שנייה או שלישית.

בהשוואה לאלו במשקל תקין, באלו עם השמנה חמורה תועד סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי לאחר מנת חיסון שנייה (יחס שיעורי היארעות מתוקן של 1.76), בעוד שבאלו עם השמנה קלה יותר תועדה עליה מתונה אך מובהקת סטטיסטית בסיכון למחלה חמורה (יחס שיעורי היארעות של 1.11).

זיהום לאחר מנת חיסון שנייה באלו עם השמנה חמורה, השמנה, או משקל תקין, תועד בממוצע לאחר 10 שבועות, 15 שבועות ו-20 שבועות, בהתאמה.

מהערכת אינטראקציות אפשריות עלה כי יעילות החיסון פחתה משמעותית לאורך הזמן ובין קבוצות החולים לפי מדד מסת הגוף, כאשר ההגנה החיסונית פחתה מהר יותר עם עליה במדד מסת הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סביר להניח כי יהיה צורך במנות דחף נוספות או תדירות לשמירה על ההגנה החיסונית כנגד נגיף הקורונה בקרב מבוגרים עם השמנת-יתר.

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה