אונקולוגיה

עייפות וכאבי ראש הם התסמינים הנפוצים ביותר של Long COVID (מתוך Brain, Behavior & Immunity)

קורונה

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Brain, Behavior & Immunity עולה כי עייפות וכאבי ראש הם בין התסמינים הנפוצים ביותר המדווחים על-ידי חולים כארבעה חודשים, בממוצע, לאחר זיהום בנגיף הקורונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סיבוכים של זיהום בנגיף הקורונה לאחר השלב האקוטי של הזיהום, או Long COVID, הם תסמינים ממושכים אותם חווים חלק מהחולים לאחר הזיהום הנגיפי. מטרתם כעת הייתה לבחון את החומרה ומשך התופעות הנוירולוגיות על-רקע הזיהום ב-COVID-19.

המחקר הפרוספקטיבי, חד-מרכזי, כלל מבוגרים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. החוקרים כללו שתי קבוצות משתתפים – מדגם CONGA, אשר כלל חולים שהיו לפחות ארבעה שבועות לאחר זיהום מאומת או ארבעה שבועות לאחר שחרור מבית החולים; וקבוצת ביקורת, אשר לא כללה חולים שנמצאו חיוביים לנגיף. מטרת המחקר הייתה לבחון את המשתתפים כל שנה למשך חמש שנים לאחר הביקור הראשון.

בעת ניתוח הנתונים, המחקר כלל 200 משתתפים (גיל ממוצע של 44.6 שנים; 64.5% נשים), מהם 14 חולים (7%) אושפזו בשל סיבוכי COVID-19. מרווח הזמן הממוצע עד לביקור המחקר הראשון עמד על 125 ימים לאחר תוצאה חיובית בבדיקה לנגיף הקורונה.

מהתוצאות עולה כי 160 משתתפים דיווחו לפחות על תסמין נוירולוגי אחד  (80%). התסמינים הנפוצים ביותר עליהם דיווחו המשתתפים כללו עייפות (137 חולים, 68.5%), כאבי ראש (133 חולים, 66.5%), שינוי בחוש הריח (109 חולים, 54.5%), שינוי בחוש הטעם (108 חולים, 54%) ובלבול (42 חולים, 21%).

ממצאי המחקר תומכים בעדויות המצטברות לפיהן קיימים תסמינים נוירו-פסיכיאטריים כרוניים לאחר זיהומי COVID-19. מהנתונים עולה כי אין קורלציה בין דיווח-עצמי על תסמינים נוירולוגים ובין היקף הפגיעה בתפקוד.

 

Brain, Behavior & Immunity, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה