אונקולוגיה

סיכון מוגבר לסרטן לבלב בחולים לאחר השתלת איבר סולידי (מתוך אתר Researchsquare)

לבלב

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר Researchsquare עולה כי היארעות סרטן לבלב מוגברת בקרב חולים לאחר השתלת איבר סולידי, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, עם עליה בולטת במיוחד בקרב מושתלי כבד.

 

החוקרים בחנו את שיעורי היארעות מתוקנים והשוו את היארעות סרטן לבלב בקרב מושתלי איברים סולידיים אל מול האוכלוסייה הכללית בין 1995 ו-2017 בארצות הברית. הם התבססו על נתונים ממאגר Scientific Registry of Transplant Recipients, שכלל מידע אודות נתונים דמוגרפיים, מאפיינים רפואיים, השתלות איברים ומשטרי טיפול לדיכוי חיסוני.

 

במחקר התמקדו החוקרים במקרי סרטן לבלב מסוג אדנוקרצינומה. סוגים אחרים של גידולים ממאירים בלבלב אקסוקריני, דוגמת קרצינומה של תאי קשקש וגידולים אחרים, לא נכללו במחקר הנוכחי.

 

מהנתונים עולה כי בקרב מושתלי איברים סולידיים תועדה היארעות מוגברת של סרטן לבלב, בהשוואה להיארעות הממאירות באוכלוסייה הכללית (יחסי היארעות מתוקנים של 1.40). העלייה הייתה בולטת במיוחד בקרב מושתלי כבד (יחסי היארעות מתוקנים של 1.65). האתר הנפוץ ביותר של סרטן לבלב היה באזור ראש הלבלב (יחס היארעות מתוקן של 1.85).

 

גורמי סיכון שנקשרו עם היארעות מוגברת של סרטן לבלב היו דומים בין מושתלי איברים סולידיים ובין האוכלוסייה הכללית וכללו מין זכר, גיל מתקדם, סוג דם שאינו O והיסטוריה של סוכרת.

 

ההישרדות הכוללת לאחר אבחנה של סרטן לבלב הייתה גרועה עם חציון הישרדות של ארבעה חודשים.

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על היארעות מוגברת של סרטן לבלב בקרב מושתלי כבד ועליה בסיכון לסרטן לבלב, בפרט באזור ראש הלבלב. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם אבחנה מוקדמת של סרטן לבלב עשויה להוביל לשיפור ההישרדות.

 

מתוך אתר Researchsquare

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה