אונקולוגיה

טיפול במעכבי בקרה חיסונית מלווה בהיארעות מוגברת של אירועים קרדיווסקולאריים (Journal of Clinical Oncology)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי טיפול במעכבי בקרה חיסונית מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בקרב חולים עם מחלות ממאירות והיסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי טיפול במעכבי בקרה חיסונית עלול להוביל להתפתחות מיוקרדיטיס בתיווך מערכת החיסון בחלק מהחולים. עם זאת, היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים אחרים לאחר הטיפול התרופתי אינה ידועה היטב.

במסגרת המחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים מהרשומות הרפואיות הממוחשבות לזיהוי היארעות וגורמי סיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בקרב 672 חולים (גיל חציוני של 65 שנים; 64.7% גברים) עם מחלות ממאירות שטופלו במעכבי בקרה חיסונית והשוו את שיעורי ההיארעות אל מול חולים עם ממאירויות שלא טופלו במעכבי בקרה חיסונית וביקורות מהאוכלוסייה לאחר התאמה לפי גיל, מין, היסטוריה קרדיווסקולארית וסוג ממאירות.

אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים – משלב של תסמונת כלילית חדה, אי-ספיקת לב, אירוע מוחי והתקף איסכמי חולף – הוגדרו כתוצא הסיום העיקרי. תסמונת כלילית חדה ואי-ספיקת לב שימשו כתוצאי סיום משניים.

חציון משך המעקב אחר החולים עמד על 13 חודשים.

מהנתונים עולה כי 572 חולים קיבלו רק קו-טיפול אחד במעכבי בקרה חיסונית, 90 חולים קיבלו שני קווי טיפול, 8 חולים קיבלו שלושה קווי טיפול ושני חולים קיבלו ארבעה קווי טיפול. למעלה ממחצית מהחולים (54.9%) הלכו לעולמם, כאשר ב-1.9% מהמקרים הגורם לתמותה היו מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מדווחים על שיעורי היארעות אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים של 10.3% עם חציון מרווח זמן עד לאירוע של 5 חודשים.

מניתוח רב-משתני עלה כי היסטוריה של אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 2.27, רווח בר-סמך 95% של 1.03-5.04) ומחלת מסתמי לב (יחס סיכון של 3.01, רווח בר-סמך 95% של 1.05-8.66) נותרו קשורים באופן מובהק סטטיסטית עם סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

שיעורי ההיארעות המצטברים היו גבוהים יותר משמעותית בזרוע הטיפול במעכבי בקרה חיסונית, בהשוואה לחולי סרטן שלא נחשפו לטיפולים אלו ולביקורות באוכלוסייה הכללית, בעיקר עקב סיכון מוגבר לאירועי אי-ספיקת לב.

מממצאי המחקר עולה כי הערכה מקיפה של ההיסטוריה הקרדיווסקולארית, נתוני אלקטרוקרדיוגרפיה ואקו-קרדיוגרפיה עשויה לסייע בזיהוי חולים הנדרשים למעקב קרדיווסקולארי שגרתי  במהלך ולאחר טיפול במעכבי בקרה חיסונית.

 

Journal of Clinical Oncology, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה