אונקולוגיה

היעילות והבטיחות של Osilodrostat בטיפול בתסמונת קושינג פאראנאופלסטית / הערת עורך תחום היפופיזה פרופ’ עמית עקירוב (J Clin Endocrinol Metab)

לאחר מחקרים פרוספקטיביים שהוכיחו את היעילות של Osilodrostat בטיפול בחולים עם מחלת קושינג, במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווח צוות חוקרים מצרפת על נתוני עולם-אמיתי המעידים כי הטיפול הפומי עשוי להיות יעיל גם בחולים עם תסמונת קושינג פאראנאופלסטית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מצרפת כי אין מחקרים קודמים להערכת תוצאות Osilodrostat בחולים עם הפרשה אקטופית של ACTH ומטרתם הייתה להציג נתוני עולם-אמיתי אודות הבטיחות והיעילות של התרופה באוכלוסיית חולים זו.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 33 חולים עם עליה חמורה ברמות קורטיזול בדם משנית לגידול עם הפרשה אקטופית של ACTH. החולים טופלו ב- Osilodrostat בין מאי 2019 ועד מרץ 2022.

חציון המינון ההתחלתי של הטיפול עמד על 4 מ”ג ביום, כאשר הטווח היה רחב ונע בין 1 מ”ג ועד 60 מ”ג ביום. המינון המקסימאלי של Osilodrostat עמד בממוצע על 20 מ”ג ביום, כאשר גם במקרה זה טווח המינונים היה רחב ונע בין 4 מ”ג ביום ועד 100 מ”ג ביום.

החוקרים מדווחים כי ב-6 חולים בוצעה התאמה של מינון הטיפול ב- Osilodrostat, 16 חולים קיבלו טיפול משולב ב- Osilodrostat עם סטרואידים וב-11 חולים החלו בהעלאת מינון הטיפול ובהמשך ניתן טיפול משולב ב- Osilodrostat עם סטרואידים.

מהתוצאות עולה כי ב-11 החולים שהחלו טיפול ב- Osilodrostat כקו-טיפול תרופתי ראשון ויחיד, חציון רמות קורטיזול חופשי בשתן לאורך 24 שעות ירדו באופן דרמטי (מערך גבוה פי 26 מהטווח העליון של הנורמה לחלק התחתון של הטווח התקין, p<0.001), כאשר ב-9 מהחולים הללו התנרמלות הקורטיזול בשתן תועדה כבר בתוך שבועיים (חציון).

עוד עולה מהנתונים כי 13 חולים נוספים אשר קיבלו קודם לכן טיפול במעכבי ייצור סטרואידים קלאסיים, כאשר ב-10 מהם לא הושג איזון רמות קורטיזול. בחולים אלו, מתן Osilodrostat כטיפול יחיד, במסגרת קו-טיפול שני, הוביל לירידה משמעותית בהפרשת קורטיזול חופשי בשתן לאורך היממה (מערך גבוה פי 2.6 מהנורמה לערך תקין, p<0.01).

ב-9 חולים נוספים שקיבלו משלב של Osilodrostat עם תכשיר אחד המכוון כנגד קורטיזול גם תועדה ירידה בהפרשת קורטיזול בשתן (מערוך גבוה פי 11.8 מהטווח העליון של הנורמה לערך תקין, p<0.01).

במקביל לשיפור הביוכימי תועד שיפור דרמטי בתסמינים קליניים ומחלות רקע מג’וריות עם שיפור בלחץ הדם, היפרגליקמיה והיפוקלמיה, עד כדי אפשרות הפסקת הטיפולים או הפחתת מינוני הטיפול.

באשר לבטיחות הטיפול, אי-ספיקת אדרנל בדרגה 3-4 תועדה בכרבע מהחולים (8 מבין 33 חולים).

ממצאי המחקר מעידים כי Osilodrostat מהווה טיפול יעיל בחולים עם תסמונת קושינג חמורה על-רקע הפרשה אקטופית של ACTH, עם איזון מהיר של הפרשת קורטיזול בשתן. עוד עולה כי הטיפול נסבל היטב, כאשר אי-ספיקת אדרנל הינה תופעת הלוואי העיקרית ותועדה בכרבע מהמטופלים.

 

J Clin Endocrinol Metab, Dec 6, 2022

 

הערת מערכת, פרופ’ עמית עקירוב, עורך תחום היפופיזה:

לאחר שמחקרי ה-LINC הוכיחו את היעילות הרבה של Osilodrostat בחולים עם מחלת קושינג, כאשר הטיפול התרופתי הוביל לאיזון הפרשת קורטיזול בשתן בכ-80% מהמטופלים, נתוני עולם-אמיתי אלו מעידים על התוצאות המבטיחות גם בחולים הקשים לטיפול עם הפרשה אקטופית של ACTH ותסמונת קושינג חמורה ואף השגת איזון ברמות הקורטיזול תוך זמן קצר מתחילת הטיפול. אמנם מדובר בנתוני עולם-אמיתי ולא מחקר אקראי ומבוקר, על כל המגבלות הנובעות מכך, אך הנתונים בהחלט מעודדים, בוודאי לנוכח הקושי הרב באיזון הפרשת הקורטיזול באוכלוסייה זו. אין להתעלם מהסיכון לתופעת הלוואי בדמות אי-ספיקת אדרנל, כאשר גם במחקר זה שיעור המקרים נע סביב רבע מהמטופלים, נושא הדורש מעקב וטיפול הולם, אך גם מעיד על הפוטנטיות הרבה של התרופה. בישראל, Osilodrostat הוגשה לסל הבריאות ובמידה ותאושר, צפויה להיות זמינה לשימוש כקו-טיפול שני בחולים עם תסמונת קושינג.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה