אונקולוגיה

ביספוספנטים או Denosumab מומלצים לטיפול במבוגרים עם היפרקלצמיה משנית לממאירות ( J Clin Endocrinol & Metab)

בהנחיות קליניות חדשות מטעם האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה, אשר פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, מומלץ טיפול תוך-ורידי בביספוספנטים או Denosumab, בנוסף למתן נוזלים מספק, במבוגרים עם היפרקלצמיה מתונה משנית למחלה ממארת.

פאנל מומחים פרסם את ההנחיות לטיפול בהיפרקלצמיה משנית למחלה ממארת, סיבוך מטבולי נפוץ של מחלות סרטן, עם שכיחות של כ-2-30% מהחולים עם ממאירות, בתלות בסוג הממאירות ושלב המחלה.

ההנחיות מספקות תרשים זרימה לפי אתיולוגיה וחומרת היפרקלצמיה של ממאירות. הן מבוססות על סקירה שיטתית קפדנית של העדויות הזמינות כיום ולוקחות בחשבון לא רק את התועלת והסיכונים של כל תרופה, אלא גם משתנים חשובים נלווים, דוגמת העדפות המטופל, ישימות הטיפול, עלות ויחס עלות-תועלת. בנוסף, הושלם סקר בקרב חולים עם היפרקלצמיה של ממאירות במטרה לדרג את יעדי הטיפול לפי העדפותיהם.

הידרציה מספקת והימנעות מגורמים העלולים להחמיר היפרקלצמיה מומלצת לכלל המבוגרים עם היפרקלצמיה קלה של ממאירות. ההמלצה הראשונה והבולטת ביותר בהנחיות קובעת כי הטיפול במבוגרים עם היפרקלצמיה מתונה של ממאירות יכלול מתן תוך-ורידי של ביספוספנטים, דוגמת Zoledronic Acid, או Denosumab (אקסג’יבה). כאשר שתי האפשרויות זמינות, ההנחיות ממליצות על Denosumab על-פני ביספוספנטים. במבוגרים עם היפרקלצמיה חמורה של ממאירות, המוגדרת כריכוז סידן מעל 14 מ”ג/ד”ל, מומלץ שילוב של קלציטונין עם טיפול תוך-ורידי בביספוספנטים או Denosumab, אם כי הטיפול בקלציטונין יוגבל ל-48-72 שעות לאור הסיכון לטכיפילקסיס.

השימוש בביספוספנטים דרך הוריד או Denosumab מומלץ למבוגרים עם גידולים בהם רמות קלציטריול גבוהות, אשר כבר מטופלים בסטרואידים. באלו עם היפרקלצמיה של ממאירות שהיא עמידה או חוזרת ומטופלים בביספוספנטים דרך הוריד, המומחים ממליצים על מתן גם של Denosumab

הפאנל כולל שלוש המלצות הממוקדת במבוגרים עם היפרקלצמיה משנית לקרצינומה של פאראתירואיד. באוכלוסייה זו, מומלץ טיפול בתכשירים קלצימימטיים או ביספוספנטים דרך הוריד או Denosumab, בתלות בחומרת היפרקלצמיה בתחילת הטיפול.

למעט ההמלצה הראשונה, כל ההמלצות של הפאנל הן בדרגת ודאות נמוכה על-סמך העדויות בשל פערי ידע. אין מחקרים השוואתיים ראש בראש בין Zoledronic Acid ובין Denosumab לטיפול בהיפרקלצמיה של ממאירות ואין מחקרים להשוואה בין Cinacalcet, Denosumab או מתן תוך-ורידי של Zoledronic Acid.

 

J Clin Endocrinol & Metab, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה