מה בין רמות סידן בדם ובין הסיכון לתמותה? (J Clin Endocrinol Metab)

מממצאי מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי קשר בצורת U בין הריכוז בדם של סידן מתוקן לאלבומין ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ולתמותה עקב מחלות לב וכלי דם וקשר ליניארי בין רמות הסידן ובין הסיכון לתמותה עקב ממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לסידן תפקיד משמעותי במנגנונים פיזיולוגיים שונים. עם זאת, הקשר בין ריכוזי סידן בדם ובין הסיכון לתמותה באוכלוסייה הכללית אינו מובן היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי סידן בדם ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה והסיכון לתמותה מסיבה ספציפית.

באמצעות נתונים ממאגר UK Biobank (361,662 משתתפים) וה-US National Health and Nutrition Examination Survey (36,985 משתתפים) החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין ריכוזי סידן בדם ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה עקב סיבות-ספציפיות.

לאורך חציון מעקב של 12 שנים דווח על 18,327 מקרי תמותה במאגר UK Biobank, כולל 3,119 (17%) מקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ו-9,599 (52.4%) מקרי תמותה עקב מחלות ממאירות.

החוקרים זיהו קשר בצורת U בין ריכוזי סידן-מתוקן לאלבומין ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם. בהשוואה למשתתפים עם רמות סידן מתונות (חמישון שלישי), באלו עם רמות נמוכות (יחס סיכון של 1.02 בהשוואת חמישון ראשון לעומת שלישי)) וגבוהות (יחס סיכון של 1.10 בהשוואת חמישון חמישי לעומת שלישי) תועד סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה. בדומה, תועד סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית באלו עם רמות סידן נמוכות (יחס סיכון של 1.11 בהשוואת חמישון ראשון לעומת חמישון שלישי) או גבוהות (יחס סיכון של 1.25 בהשוואת חמישון חמישי לעומת חמישון שלישי).

מנגד, תועד קשר ליניארי בין רמות סידן בדם ובין הסיכון לתמותה עקב ממאירות (יחס סיכון של 1.09 בהשוואת חמישון חמישי לעומת חמישון ראשון).

התוצאות היו דומות מהערכת הסיכון לתמותה מכל-סיבה, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה עקב ממאירות בקרב משתתפים במאגר NHANES.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הקשר בין ריכוזי סידן בדם ובין הסיכון לתמותה באוכלוסייה הכללית, עם עדות לקשר בצורת U בין ריכוזי סידן בדם ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה והסיכון לתמותה קרדיווסקולארית וקשר ליניארי בין רמות הסידן ובין הסיכון לתמותה עקב ממאירות.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 18, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה