אונקולוגיה

הכחדת הליקובקטר פילורי מפחיתה את הסיכון לסרטן קיבה (Gastroenterology)

טיפול כנגד הליקובקטר פילורי עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לסרטן קיבה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש המבוסס על נתוני Kaiser Permanente Northern California שפורסמו בכתב העת Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי הדבקה בהליקובקטר פילורי בארצות הברית עומדים על 30%. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי היארעות אדנוקרצינומה של הקיבה שאינה באזור הקרדיה לאחר טיפול להכחדת הזיהום החיידקי.

מדגם המחקר כלל 716,567 מטופלים ממאגר Kaiser Permanente Northern California שעברו בדיקות לנוכחות הליקובקטר פילורי ו/או טיפול בין 1997 עד 2015. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להתפתחות אדנוקרצינומה של הקיבה שאינה באזור הקרדיה.

מהנתונים עולה כי בקרב מטופלים עם עדות לזיהום בהליקובקטר פילורי, הסיכון לאדנוקרצינומה של הקיבה שאינה באזור הקרדיה היה גבוה פי 6.07 באלו שלא קיבלו טיפול להכחדת הזיהום החיידקי הסיכון היה גבוה פי 2.68 באלו שקיבלו טיפול להכחדת החיידק, בהשוואה למטופלים ללא עדות להליקובקטר פילורי.

החוקרים מציניים כי הם לא הופתעו מכך שהסיכון לממאירות הקיבה היה מוגבר גם בקרב אלו שטופלו להכחדת החיידק, בהשוואה לאלו שמעולם לא נדבקו בהליקובקטר פילורי. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בעובדה שחלק גדול מהחולים עם זיהום כרוני בחיידק כבר פיתחו שינויים טרום-ממאירים בקיבה עוד לפני הטיפול כנגד החיידק.

מהנתונים עלה כי בקרב מטופלים עם הליקובקטר פילורי לאחר טיפול להכחדת החיידק תועד סיכון נמוך יותר משמעותית להתפתחות אדנוקרצינומה של הקיבה שאינה באזור הקרדיה, בהשוואה לאלו עם הזיהום החיידקי שלא קיבלו טיפול להכחדת החיידק, כאשר הסיכון היה מעט נמוך במהלך שמונה השנים הראשונות למעקב (יחס סיכון של 0.95) ונמוך יותר משמעותית לאחר מעל 8 שנות מעקב (יחס סיכון של 0.37).

בהשוואה לאוכלוסייה הכללית במאגר KPNC, יחס ההיארעות המתוקן של אדנוקרצינומה של הקיבה שאינה באזור הקרדיה ירד באופן עקבי לאחר טיפול כנגד הליקובקטר פילורי: 2.00 (רווח בר-סמך 95% של 1.79-2.24) לאחר שנה ומעלה, 1.01 (רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.19) לאחר 4 שנים ומעלה, 0.68 (רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.85) לאחר 7 שנים ומעלה ו-0.51 (רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.68) לאחר עשר שנים ומעלה.

החוקרי מסכמים וכותבים כי טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי לווה בהפחתה משמעותית של שיעורי היארעות אדנוקרצינומה של הקיבה שאינה באזור הקרדיה לאחר שמונה שנים, בהשוואה למעקב בלבד. הסיכון לממאירות הפך נמוך יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית לאחר 7-10 שנות מעקב. ממצאי המחקר תומכים בתועלת האפשרית של הכחדת החיידק למניעת סרטן קיבה.

Gastroenterology. Published online May 2, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה