אונקולוגיה

הרכב המיקרוביום של מערכת העיכול עשוי להשפיע על הישרדות חולים עם סרטן לבלב (Cancer)

דגימות צואה מחולים ששרדו זמן רב לאחר אבחנה של אדנוקרצינומה של הלבלב הדגימו שכיחות גבוהה יחסית של זני החיידקים Faecalibacterium prausnitzii ו- Akkermansia mucinophilia, שני זנים שנקשרו בעבר עם תגובה חיסונית לטיפולים כנגד מחלות ממאירות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי ההישרדות הכוללים של חולים עם סרטן לבלב עומדים על פחות מ-10% לאחר חמש שנים. מחקרים קדם-קליניים הדגימו מעורבות אפשרית של מיקרוביום הצואה בעיכוב גדילת הגידול וכעת השלימו החוקרים מחקר חתך של דגימות צואה מחולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב ששרדו ללא-הישנות לפחות ארבע שנים לאחר ניתוח כריתת לבלב.  הם השוו בין 16 חולים ששרדו זמן רב אל מול 8 ביקורות עם אדנוקרצינומה של הלבלב אשר עברו כריתה מלאה של הלבלב וכימותרפיה.

כל החולים עברו כריתת לבלב וטיפול כימותרפי לפני מתן דגימת צואה.

החוקרים מדווחים על חציון מרווח זמן מכריתת לבלב של 6 שנים (טווח, 4-14 שנים) בקרב אלו ששרדו זמן רב לאחר הטיפול ועל חציון הישרדות ללא-מחלה מכריתת לבלב של 1.8 שנים בקבוצת הביקורת, ללא הבדלים במגוון המיקרוביאלי הכולל בין שתי הקבוצות.

מהתוצאות עולה כי בקרב אלו ששרדו זמן רב לאחר הטיפול תועד עושר משמעותי של הזנים Faecalibacterium prausnitzii ו- Akkermansia mucinophilia.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה אפשרית של הרכב המיקרוביום של מערכת העיכול על הישרדות חולים עם סרטן לבלב, כאשר באלו השורדים לאורך זמן ארוך תועדה שכיחות גבוהה יותר של שני זנים.

Cancer, May 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה