אונקולוגיה

האם להרגלי השינה השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev)

שינה בהיקף גדול או קטן מדי, תנומות במהלך היום או דפוסי שינה אחרים עשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות אדנוקרצינומה של הוושט או ממאירות תאי קשקש של הוושט, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer, Epidemiology Biomarkers and Prevention.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו קשר אפשרי בין משך שינה קצר ובין סיכון מוגבר לממאירות קשקשית של הוושט ומחלת וושט על-שם בארט, המקדים התפתחות אדנוקרצינומה של הוושט. אעפ”י כן, דפוסי שינה אחרים לא נבחנו באופן מקיף.

החוקרים אספו נתונים ממאגר UK Biobank בין השנים 2006-2016 להערכת דפוסי השינה של 393,114 משתתפים, אשר לאחר מכן היו במעקב למשך עד 10 שנים להערכת הסיכון להתפתחות סרטן הוושט כתלות בדפוסי השינה. לאורך המעקב אובחנו 294 חולים עם אדנוקרצינומה של הוושט ו-95 אובחנו עם ממאירות קשקשית של הוושט.

במחקר הפרוספקטיבי מצאו החוקרים כי בקרב משתתפים שישנו למעלה מ-9 שעות בלילה תועד סיכון גבוה כפליים לאבחנה של אדנוקרצינומה של הוושט לאחר שנתיים ומעלה (יחס סיכון של 2.06), בהשוואה לאלו שישנו 7 שעות בלילה. מנגד, בקרב אלו שישנו פחות מ-6 שעות בלילה תועד סיכוי גבוה ב-21% לאבחנה של אדנוקרצינומה של הוושט וסיכוי גבוה ב-63% לאבחנה של קרצינומה של תאי קשקש של הוושט לאחר שנתיים.

החוקרים גם בחנו את דפוסי השינה במהלך שעות היום ומצאו כי תנומות במהלך היום או ישנוניות במהלך היום לוו בסיכון מוגבר לסרטן הוושט:  בקרב אלו שלעיתים נטלו תנומות במהלך היום תועדה עליה של 39% בסיכון לאדנוקרצינומה של הוושט ובאלו שדיווחו כי לרוב חשו ישנוניות במהלך היום תועד סיכון גבוה כפליים לממאירות קשקשית של הוושט לאחר שנתיים.

מעניין לציין כי החוקרים לא זיהו קשר בין נחירות או אינסומניה ובין הסיכון לאדנוקרצינומה של ממאירות קשקשית של הוושט.

סביר להניח כי המנגנון בבסיס הקשר בין דפוסי שינה ובין הסיכון לסרטן הוושט הוא מורכב, כולל השפעה אפשרית על התפתחות ריפלוקס קיבה-וושט עקב שינוי גני שעון ביולוגי, השפעה על תאי מערכת החיסון, כאשר עוד ייתכן כי גורם אחר המעלה את הסיכון לממאירות וושט משפיע גם על דפוסי השינה, דוגמת השמנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי דפוסי שינה עשויים לשמש כגורם סיכון הפיך להתפתחות ממאירות של הוושט, אם כי דרושים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. Published online May 16, 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה