אונקולוגיה

מרבית החולים עם מחלת קושינג צפויים להשיג הפוגה עם Ketoconazole לאחר ניתוח  (Front in Endocrinol)

במרבית המבוגרים עם מחלת קושינג שטופלו ב-Ketoconazole לאחר ניתוח להסרת האדנומה בהיפופיזה תועדה ירידה ברמות קורטיזול לערכים תקינים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology. הממצאים העידו כי Ketoconazole בהתאם להתוויות הביא לאיזון רמות קורטיזול בדם בקרוב לשני-שליש מהחולים שלא השיגו הפוגה לאחר ניתוח.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים, מחקרי מקרה-ביקורת ומחקרים קליניים שכללו מבוגרים עם אבחנה של מחלת קושינג שעברו ניתוח כקו-טיפול ראשון, לא השיגו הפוגה או פיתחו הישנות לאורך המעקב וקיבלו טיפול ב- Ketoconazole כקו-טיפול שני. החיפוש כלל את המאגרים MEDLINE, Embase ו-SciELO.

התוצא העיקרי היה שיעור המבוגרים עם איזון ביוכימי מלא, חלקי או ללא איזון רמות קורטיזול בדם תחת טיפול ב- Ketoconazole.

החיפוש הוביל לזיהוי עשרה מחקרים עם 270 מבוגרים. איזון ביוכימי הוגדר בנוכחות רמות קורטיזול בשתן לאורך 24 שעות בטווח התקין בכל המחקרים, למעט אחד. משך הטיפול הממוצע ב- Ketoconazole עמד על 31.4 חודשים.

מהנתונים עולה כי 63% מהחולים השיגו הפרשה תקינה של קורטיזול בשתן לאורך 24 שעות. שיעורי ההפוגה היו מאוד וריאביליים בין המחקרים ונעו בין 39% ועד 89%. החוקרים ציינו כי הבדלים קליניים בין קבוצות המחקר הינה אחת הסיבות לשונות הנ”ל. בסך הכול, 20% מהמשתתפים לא השיגו רמות קורטיזול תקינות בשתן.

חמישה מחקרים בחנו ירידה של למעלה מ-50% ברמות קורטיזול למרות רמות גבוהות מהטווח העליון של הנורמה. מבין המשתתפים  במחקרים אלו, ב-21.7% תועדה ירידה של למעלה מ-50% בריכוז קורטיזול. חמישה מחקרים גם בחנו כמה מבוגרים עברו טיפול קרינתי במהלך הטיפול ב- Ketoconazole. מבין משתתפים אלו, 21% השלימו טיפול קרינתי במקביל או לאחר טיפול ב- Ketoconazole.

ממצאים אלו מעידים כי על-סמך העדויות הזמינות בספרות הרפואית, Ketoconazole מהווה טיפול יעיל ובטוח במחלת קושינג פעילה לאחר ניתוח היפופיזה.

Front in Endocrinol, May 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה