אונקולוגיה

היעילות והבטיחות של טיפול בפרוטונים וטיפול בפוטונים בחולים עם ממאירות של הוושט (JAMA Netw Open)

בהשוואה לטיפול בפוטונים, טיפול בפרוטונים מלווה בפרופיל בטיחות טוב יותר ופרוגנוזה טובה יותר בחולים עם ממאירות של הוושט, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול קרינתי משחק תפקיד חשוב בטיפול בסרטן הוושט. לטיפול בפרוטונים תכונות פיזיות ייחודיות ויעילות ביולוגית גבוהה יותר יחסית. עם זאת, לא ידוע אם לגישת טיפול זה עדיפות על טיפול בפוטונים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם טיפול בפרוטונים מלווה ביעילות ובטיחות טובות יותר, כולל חשיפה למנת קרינה, פרוגנוזה ורעילות, בהשוואה לטיפול בפוטונים ולקבוע את היעילות והבטיחות של טיפול בפרוטונים בלבד.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library, Web of Science, SinoMed ו-China Knowledge Infrastructure וזיהו 45 מאמרים שהשוו בין טיפול בפרוטונים וטיפול בפוטונים.

התוצאים העיקריים כללו את תוצאי מנת חשיפה לקרינה של איברים בסיכון, פרוגנוזה (הישרדות כוללת, הישרדות ללא-התקדמות ושיעורי תגובה אובייקטיבית), כמו גם השפעות רעילות על-רקע החשיפה לקרינה.

מניתוח החשיפה לקרינה של איברים בסיכון עלה כי טיפול בפרוטונים לווה בחשיפה למנת קרינה נמוכה יותר משמעותית של איברים בסיכון. מטה האנליזה העידה כי טיפול בפוטונים לווה בהישרדות כוללת גרועה יותר (יחס סיכון של 1.31, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.61), אך לא תועדו הבדלים בשיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה.

מניתוח לפי תתי קבוצות עלה כי שיעורי הישרדות כוללת (יחס סיכון של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.78) ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות (יחס סיכון של 1.48, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.08) היו גרועים יותר בקבוצת הטיפול הרדיקאלי עם טיפול בפוטונים.

שיעורי תגובה פתולוגית מלאה היו דומים בין הקבוצות.

טיפול בפרוטונים לווה בשיעורים נמוכים יותר משמעותית של תפליט פריקרדיאלי או נזק ריאתי משנית לקרינה בדרגה 2 ומעלה, לצד שיעור גבוה יותר של לימפוציטופניה בדרגה 4 ומעלה.

מהערכות תוצאות טיפול קרינתי בנקודות זמן ספציפיות עלה כי לאחר שנה אחת שיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 89% ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות מחלה עמדו על 65%, עם שיעורי הישרדות כוללים ושיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה של 71% ו-56%, בהתאמה, לאחר שנתיים, 63% ו-48%, בהתאמה, לאחר שלוש שנים ו-56% ו-42%, בהתאמה, לאחר חמש שנים.

שיעורי היארעות נזק קרינתי לוושט בדרגה 2 ומעלה עמדו על 50% ושיעורי היארעות נזק בדרגה 3 ומעלה עמדו על 8%. שיעורי היארעות נזק ריאתי בדרגה 2 ומעלה עמדו עלו על 2%, שיעור תפליט פלאורלי בדרגה 2 ומעלה עמדו על 4%, שיעורי תפליט פריקרדיאלי בדרגה 2 ומעלה עמדו על 3%. שיעורי לימפוציטופניה בדרגה 4 ומעלה עמדו על 17%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תוצאות טובות יותר לטיפול בפרוטונים לעומת טיפול בפוטונים בחולים עם ממאירות של הוושט. עם זאת, יש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים ודרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים במטרה לאשר תוצאות אלו.

JAMA Netw Open, Aug 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה