אונקולוגיה

טיפול ב-Nilotinib מלווה בסיכון מוגבר לתסמונת מטבולית ומחלות לב וכלי דם בחולים עם CML (מתוך The Oncologist)

השמנה Obesity

במאמר שפורסם בכתב העת The Oncologist מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הסיכון לסוכרת, היפרליפידמיה ומחלות לב וכלי דם עם טיפול ב- Nilotinib (טסיגנה) גבוה יותר בהשוואה למעכבי טירוזין קינאז אחרים המשמשים לטיפול בחולים עם לויקמיה מסוג CML (או Chronic Myeloid Leukemia).

ברקע למחקר מסבירים כי מעכבי טירוזין קינאז מעלים את הסיכון לתסמונת מטבולית ומחלות לב וכלי דם בחולים ע םCML, אך לא ידוע איזה תכשיר מבין שלושת מעכבי טירוזין קינאז – Imatinib (גליבק), Nilotinib ו-Dasatinib (ספרייסל) – מלווה בסיכון הגבוה ביותר.

להערכת הסיכון להתפתחות הופעה חדשה של סוכרת, היפרליפידמיה ויתר לחץ דם לאחר טיפול במעכבי טירוזין קינאז, החוקרים מטאיוואן בחנו נתונים משלושה מאגרים להערכת היארעות הופעה חדשה של תסמונת מטבולית – בפרט, סוכרת, היפרליפידמיה ויתר לחץ דם – כמו גם מחלות לב וכלי דם, במדגם שכלל 1,538 חולים עם CML שקיבלו טיפול במעכבי טירוזין קינאז.

בתחילת המחקר, 1,211 חולים לא היו ידועים כחולי סוכרת, ב-1,235 לא הייתה היסטוריה של היפרליפידמיה וב-1,074 לא הייתה אבחנה קודמת של יתר לחץ דם.

יחס שיעורי היארעות סוכרת לאחר טיפול במעכבי טירוזין קינאז היה הגבוה ביותר בחולים תחת Nilotinib לעומת Imatinib ו-Dasatinib (יחס שיעורי היארעות של 3.15 עם Nilotinib לעומת Imatinib; יחס שיעורי היארעות של 4.97 עם Nilotinib לעומת Dasatinib). מגמה דומה תועדה בהערכת הסיכון להופעה חדשה של היפרליפידמיה (יחס שיעורי היארעות של 4.47 עם Nilotinib לעומת Imatinib; יחס שיעורי היארעות של 3.50 עם Nilotinib לעומת Dasatinib), אך לא תועדה מגמה דומה בהערכת הסיכון ליתר לחץ דם לאחר מעכבי טירוזין קינאז, עם סיכון דומה בין שלושת התכשירים השונים.

לאחר תקנון לערפלנים, Nilotinib היה גורם הסיכון המשמעותי היחידי להופעה חדשה של סוכרת (יחס סיכון של 3.83) והיפרליפידמיה (יחס סיכון של 5.15) לאחר טיפול במעכבי טירוזין קינאז.

בקרב חולים ללא היפרליפידמיה, טיפול ב- Nilotinib לווה בסיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלות לב וכלי דם, בהשוואה למטופלים ב-Imatinib (יחס שיעורי היארעות של 3.21).

בסיכומו של דבר, טיפול ב- Nilotinib לווה בסיכון גבוה יותר, אך לא מובהק סטטיסטית, לאבחנה של מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לשני התכשירים האחרים ממשפחת מעכבי טירוזין קינאז.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר משמעותי בין טיפול ב- Nilotinib, תסמונת מטבולית ומחלות לב וכלי דם. להפחתת הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית הם ממליצים לשקול להימנע ממתן Nilotinib לחולים עם CML עם סוכרת או היפרליפידמיה שאינם מאוזנים היטב, כמו גם לעקוב באופן קבוע אחר פרופיל השומנים של החולים במהלך טיפול במעכבי טירוזין קינאז.

The Oncologist, Aug 10, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה