אונקולוגיה

גישה ניתוחית עשויה לשפר את סיכויי ההישרדות של נשים עם סרטן שחלות מתקדם (JAMA Surgery)

טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי ולאחריו ניתוח ציטו-רדוקטיבי עם HIPEC (או Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy) הביא לשיפור משמעותי בהישרדות ללא-התקדמות מחלה והישרדות כוללת, בהשוואה לניתוח ציטורדוקטיבי בלבד בנשים עם סרטן שחלות מתקדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים אקראיים ומבוקרים הדגימו את היתרון ההישרדותי של HIPEC ולאחריו ניתוח ציטו-רדוקטיבי בנשים עם סרטן שחלות מתקדם. למרות זאת, השימוש ב-HIPEC בפועל עדיין מוגבל מאוד. החסרונות האפשריים של HIPEC כוללים זמן ניתוח ארוך יותר וסיבוכים אפשריים על-רקע הטיפול.

במחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי הנוכחי בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של ניתוח ציטו-רדוקטיבי עם HIPEC לעומת ניתוח בלבד.  המחקר נערך במוסדות השייכים לקבוצת ה-Korean Gynecologic Oncology Group וכלל 196 נשים (גיל ממוצע של 58 שנים) עם סרטן שחלות בשלב III או IV אשר השלימו לפחות שלושה מחזורי טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי ולאחר מכן ניתוח ציטו-רדוקטיבי עם HIPEC (109 נשים) או ללא HIPEC (87 נשים).

החוקרים מדווחים על שיעורי הישרדות ללא-התקדמות ועל הישרדות כוללת, כמו גם רעילות על-רקע הטיפול.

לאורך חציון מעקב של 28.2 חודשים, 128 נשים אובחנו עם הישנות (65%) ו-30 נשים הלכו לעולמן (15.3%) – 8.3% בזרוע HIPEC ו-24.1% בזרוע הביקורת.

בהשוואה לנשים ללא HIPEC, ניתוח ציטו-רדוקטיבי עם HIPEC הוביל לשיפור משמעותי בחציון הישרדות ללא-התקדמות (22.9 חודשים לעומת 14.2 חודשים, p=0.005) וחציון הישרדות כולל (טרם נקבע לעומת 53 חודשים, p=0.002).

שיעורי סיבוכים בדרגה 3 או 4 לאחר הניתוח היו דומים בשתי הקבוצות: 2.8% בזרוע HIPEC לעומת 3.4% בזרוע הביקורת.

בקרב חולים עם הישנות, שיעורי הישנות פריטונאלית היו נמוכים יותר משמעותית בקרב אלו שטופלו ב-HIPEC (32.8% לעומת 64.1%, p=0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על יתרון הישרדותי משמעותי לניתוח ציטורדוקטיבי עם HIPEC, ללא עליה בשיעור סיבוכים לאחר-ניתוח ומוסיפים כי היתרון ההישרדות נותר עקבי, ללא תלות בטיפול אחזקה.

JAMA Surgery, Sep 6, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה