אונקולוגיה

האם להריון השפעה על התקדמות ממאירות ממוינת של בלוטת התריס? (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי להריון אין השפעה משמעותית על שיעורי הישרדות ללא-התקדמות ממאירות ממוינת של בלוטת התריס לפני התערבות ניתוחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממאירות ממוינת של בלוטת התריס נפוצה מאוד בנשים בגיל הפוריות. עם זאת, לא ידוע אם להריון השפעה על התקדמות הממאירות לפני טיפול ניתוחי.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי נערך בבייג’ין בין ינואר 2012 ועד דצמבר 2022 וכלל 311 נשים בגילאי 20-45 שנים. ניתוח PSM (או Propensity Score Matching) שימש להתאמת 48 נשים הרות אל מול 154 נשים לא-הרות לפי גיל, גודל גידול, סוג גידול ואבחנה של השימוטו ולאחר מכן, ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין הריון ובין הסיכון להתקדמות ממאירות ממוינת של בלוטת התריס.

לאחר ההתאמה, מאפייני הבסיס של נשים הרות היו דומים לנשים לא-הרות.

לאורך מעקב ממוצע של 2.5 שנים לא זוהו הבדלים בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות בין נשים הרות ובין נשים תואמות שאינן הרות (יחס סיכון של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.56-1.65). החוקרים מדווחים עוד כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי הישרדות ללא-גדילת הגידול (יחס סיכון של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.56-1.76) או הישרדות ללא גרורות לקשריות לימפה (יחס סיכון של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.21-2.13).

המאפיינים הפתולוגיים לאחר-ניתוח לא היו שונים משמעותית בין נשים הרות עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס ובין נשים לא הרות עם המחלה הממארת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי להריון אין השפעה משמעותית על הסיכון להתקדמות מחלה בנשים עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס. הם קוראים להשלים מחקרי עוקבה פרוספקטיביים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המשמעות הקלינית של ממצאים אלו.

J Clin Endocrinol Metab, Sep 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה