אונקולוגיה

טיפול ב-Edoxaban לפרק זמן ארוך יותר עשוי להפחית את הסיכון לאירועים תרומבוטיים בחולי סרטן (מתוך כנס ה-ESC)

בחולים עם ממאירות פעילה ואבחנה חדשה של פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מבודדת שקיבלו טיפול ב-Edoxaban (ליקסיאנה) למשך 12 חודשים תועדו פחות אירועים תרומבוטיים לאחר שנה אחת, בהשוואה לטיפול במשך שלושה חודשים, ללא עליה משמעותית בסיכון לדימום, כך עולה מתוצאות מחקר ONCO-DVT שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology ופורסמו במקביל בכתב העת Circulation.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משך הטיפול נוגד-קרישה האופטימאלי במקרים של פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מבודדת בחולים  סרטן אינו ידוע. טיפול ממושך עשוי להפחית את הסיכון לאירועים תרומבוטיים, אך מנגד עלול להביא לעליה בסיכון לדימומים.

המחקר הרב-מרכזי, אקראי, כלל חולים מ-60 מרכזים ביפן, כאשר חולים עם מחלה ממאירות ואבחנה של פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מבודדת חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Edoxaban במשך 3 חודשים או במשך 12 חודשים. התוצא העיקרי היה משלב תרומבואמבוליזם ורידי תסמיני חוזר או תמותה עקב תרומבואמבוליזם ורידי לאחר 12 חודשים. התוצא המשני המג’ורי היה דימום מג’ורי לאחר 12 חודשים, בהתאם לקריטריוני ה-International Society on Thrombosis and Hemostasis.

ההשערה העיקרית הייתה כי 12 חודשי טיפול ב-Edoxaban עדיפה על טיפול במשך שלושה חודשים בהפחתת הסיכון לתוצא העיקרי.

בתקופה שבין אפריל 2019 ועד יוני 2022, חולקו באקראי 604 חולים ולאחר הוצאת 3 חולים שהסירו הסכמתם, 601 חולים נכללו בניתוח לפי כוונה לטפל: 296 חולים בזרוע טיפול ב- Edoxaban במשך 12 חודשים ו-305 חולים טופלו ב-Edoxaban במשך שלושה חודשים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 70.8 שנים, 28% היו גברים ו-20% מהחולים פיתחו תסמינים של פקקת ורידים עמוקים.

התוצא העיקרי של תרומבואמבוליזם ורידי חוזר ותסמיני או תמותה עקב תרומבואמבוליזם תועדב-3 מבין 296 חולים (1.0%) בזרוע הטיפול ב-Edoxaban במשך 12 חודשים וב-22 מבין 305 חולים (7.2%) בזרוע הטיפול במשך שלושה חודשים (יחס סיכויים של 0.13, רווח בר-סמך 95% של 0.03-0.44).

התוצא המשני העיקרי של דימום מג’ורי תועד ב-28 מבין 296 חולים (9.5%) בזרוע הטיפול ב-Edoxaban למשך 12 חודשים וב-22 מבין 305 חולים (7.2%) בזרוע הטיפול במשך שלושה חודשים (יחס סיכויים של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 0.75-2.41).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולי סרטן עם פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מבודדת, 12 חודשי טיפול ב-Edoxaban עדיף על טיפול במשך שלושה חודשים בכל הנוגע להפחתת סיכון לתרומבואמבוליזם ורידי תסמיני חוזר או תמותה עקב תרומבואמבוליזם.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה