אונקולוגיה

רמות ויטמין D נמוכות מלוות בסיכון מוגבר לנוירופתיה היקפית משנית לטיפול ב-Paclitaxel (מתוך J Nat Comp Cancer Netw)

בנשים עם סרטן שד עם רמות ויטמין D נמוכות בדם בעת התחלת טיפול ב-Paclitaxel תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות נוירופתיה היקפית, רמז לכך שתיקון רמות ויטמין D טרם הטיפול עשוי למנוע התפתחות סיבוך זה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the National Comprehensive Cancer Network.

מחקרים קודמים הציעו קשר בין רמות ויטמין D לא-מספקות ובין נוירופתיה היקפית משנית ל-Paclitaxel, תופעת לוואי של טיפול כימותרפי שברובה אינה ברת-טיפול ולעיתים נותרת לצמיתות. לבחינת הנושא בחנו החוקרים את הנתונים ודגימות מ-1,191 נשים ממחקר SWOG S0221 בשלב 3, בו נערכה השוואה בין משטרי טיפול שבועי ודו-שבועי ב-Paclitaxel לטיפול בסרטן שד בשלב מוקדם.

על-בסיס דגימות דם שנאספו בתחילת המחקר, החוקים בחנו את הקשר בין רמות ויטמין D בדם של עד 20 ננוגרם/מ”ל לפני טיפול ובין נוירופתיה היקפית משנית לטיפול כימותרפי בדרגה 3 ומעלה.

מהנתונים עולה כי בשליש מהנשים (33.3%) תועדו רמות ויטמין D לא-מספקות בתחילת הדרך, כאשר 16.4% פיתחו נוירופתיה היקפית תחושתית בדרגה 3 ומעלה על-רקע הטיפול הכימותרפי.

שיעורי היארעות נוירופתיה היקפית בדרגה 3 ומעלה היו גבוהים יותר משמעותית בנשים עם רמות ויטמין D לא-מספקות טרם הטיפול הכימותרפי (20.7% לעומת 14.2%; יחס סיכויים של 1.57, P=0.005). הקשר הפך בולט יותר לאחר תקנון לגיל ומשטר טיפול ב-Paclitaxel (יחס סיכויים מתוקן של 1.65, p=0.003), אך לא לאחר תקנון לגזע האישה (יחס סיכויים מתוקן של 1.39, p=0.066).

ממצאי המחקר מאשרים כי בנשים עם רמות ויטמין D לא-מספקות טרם טיפול אונקולוגי שיעורי היארעות גבוהים יותר של נוירופתיה היקפית משנית לטיפול כימותרפי. מכאן עולה האפשרות כי מתן תוספי ויטמין D לנשים עם רמות ויטמין D נמוכות עשוי להפחית את הסיכון לנוירופתיה היקפית, בפרט נוירופתיה היקפית בדרגה גבוהה.

J Nat Comp Cancer Netw, Nov 7, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה