אונקולוגיה

האם רדיו-אימונותרפיה מובילה לתוצאות טובות יותר מהשתלת מח עצם עצמית בחולים עם לימפומה פוליקולארית? (Ann Oncol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Oncology עולה כי לצד רעילות נמוכה יותר ויעילות דומה, רדיו-אימונותרפיה מהווה אפשרות טיפול טובה יותר מהשתלת מח עצם עצמית לטיפול מיצוק בחולים עם לימפומה פוליקולארית עמידה או חוזרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השתלת מח עצם עצמית ורדיו-אימונותרפיה עם Rituximab משמשות שתיהן בהיקף נרחב כטיפול מיצוק כנגד לימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה. חלק מהקווים המנחים ממליצים על השתלת מח עצם עצמית כיעילה יותר, אך הנחה זו מבוססת ברובה על מחקר משנת 2003 לפני עידן טיפול ב-Rituximab.

במסגרת מחקר FLAZ12 בחנו החוקרים איזו אפשרות טיפול היא הטובה ביותר. לשם כך, חולקו באקראי 70 חולים לקבלת השתלת מח עצם עצמית ו-71 חולקו לזרוע רדיו-אימונותרפיה בין 2012 עד 2019; רדיואימונותרפיה כללה מתן Rituximab ו-90Y-Ibritumomab Tiuxetan.

בכל החולים תועדה הישנות מחלה או עמידות לשלושה מחזורי טיפול כימו-אימונותרפי קונבנציונאלי שכלל Rituximab; לאחר מיצוק, כולם קיבלו טיפול אחזקה ב-Rituximab. למעלה ממחצית מהחולים אובחנו עם מחלה בשלב IV וגיל החולים הממוצע עמד על 57 שנים.

לאחר חציון מעקב של 77 חודשים, שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר שלוש שנים עמדו על 62% בשתי הקבוצות.

שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר 3 שנים ו-6 שנים היו גם כן דומים בשתי הקבוצות ועמדו לאחר שלוש שנים על 87% לאחר השתלת מח עצם עצמית לעומת 86% לאחר טיפול רדיו-אימונותרפי ולאחר שש שנים עמדו שיעורים אלו על 76% לעומת 78%, בהתאמה.

רעילות המטולוגית בדרגה 3 ומעלה תועדו ב-94% מהחולים לאחר השתלת מח עצם עצמית, זאת בהשוואה ל-46% לבד מאלו בזרוע רדיו-אימונותרפיה; באופן ספציפי, נויטרופניה בדרגה 3 ומעלה תועדה ב-94% מהחולים לאחר השתלת מח עצם עצמית וב-41% מאלו בזרוע רדיו-אימונותרפיה.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם לימפומה פוליקולארית עמידה או חוזרת, התוצאות בעקבות השתלת מח עצם עצמית אינן טובות יותר מאלו שהושגו עם רדיו-אימונותרפיה, כאשר האחרון כרוך ברעילות פחותה משמעותית. לאור זאת, הם מאמינים כי הממצאים תומכים ברדיו-אימונותרפיה על-פני השתלת מח עצם במקרים אלו.

Ann Oncol, Nov 3, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה