אונקולוגיה

האם שימוש בקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לשימוש בהרואין בעתיד? (Am J Psychiar)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Psychiatry עולה כי אין עדויות מספקות המעידות כי שימוש בקנאביס מלווה בעליה בסיכון לשימוש עתידי בהרואין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שימוש בקנאביס נפוץ במבוגרים עם הפרעת שימוש באופיואידים, אך לא ברור אם שימוש בקנאביס מלווה בעליה או ירידה בסיכון לשימוש באופיואידים אסורים. במטרה להתגבר על מגבלות מחקרים קודמים עם משך מעקב מוגבל, החוקרים בחנו את הקשר הרציפרוקלי באותו אדם בין שימוש בקנאביס והרואין במספר נקודות מעקב לאורך 18-20 שנים.

מחקר ATOS (או Australian Treatment Outcome Study) כלל 615 משתתפים עם תלות בהרואין בין 2001 עד 2002, אשר השלימו ראיון חוזר לאחר 3, 12, 24 ו-36 חודשים, כמו גם לאחר 11 ו-18-20 שנים מתחילת המחקר. שימוש בהרואין וקנאביס נבחן בכל נקודת זמן באמצעות מדד Opiate Treatment Index. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשרין בין שימוש בקנאביס ובין שימוש בהרואין לאורך המעקב.

לאחר תקנון למגוון משתנים דמוגרפיים, שימוש בחומרים אחרים ומדדי בריאות גופנית ונפשית, החוקרים מצאו כי עליה בשימוש בקנאביס 24 חודשים לאחר תחילת המחקר לוותה בעליה מובהקת סטטיסטית בשימוש בהרואין לאחר 36 חודשים. בנוסף, עליה בשימוש בהרואין לאחר 3 חודשים ו-24 חודשים נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם ירידה בשימוש בקנאביס לאחר 12 חודשים ו-36 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שיש עדויות מסוימות לקשר משמעותי בין שימוש בקנאביס ושימוש בהרואין בנקודות מעקב מוקדמות, מדובר בנתונים מעטים ולא-עקביים וטוענים כי על-בסיס כלל הנתונים הזמינים בנושא, אין עדויות מספקות המצביעות על קשר חד-כיווני או דו-כיווני בין שימוש בחומרים אלו.

Am J Psychiar, Nov 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה