אונקולוגיה

התרת שימוש בקנאביס בחוק לא השפיעה על היקף מרשמים לאופיואידים או תמותה (JAMA Health Forum)

חקיקה המתירה בחוק שימוש בקנאביס למטרות רפואיות או הנאה אינה מלווה בירידה בהיקף מרשמים לטיפול באופיואידים או שיעורי תמותה עקב מינון יתר של אופיואידים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Health Forum. עם זאת, החוקרים מצאו כי חוקים אודות שימוש בקנאביס עשויים להיות מלווים בירידה במקרי תמותה  עקב אופיואידים אסתטיים.

החוקרים בחנו את הנתונים ברמת המדינה של ה-Centers for Disease Control and Prevention ומאגרי נתונים אחרים (2006-2020) אודות מספר המרשמים לאופיואידים ל-10,000 אנשים. מרשמים לאופיואידים כללו Buprenorphine (למעט תכשירים המשמים לטיפול בהפרעת שימוש באופיואידים), קודאין, פנטניל, הידרוקודון, הידרומורפון, מתאדון, מורפין, אוקסיקודון, אוקסימורפון, פרופוקסיפן, טפנטדול וטרמדול. ניתוח סטטיסטי שימש לתקנן לשיעורי עוני ולתוצר מקומי גולמי.

במהלך תקופת המחקר 13 מדינות התירו בחוק שימוש בקנאביס למטרות הנאה ו-23 מדינות התירו בחוק שימוש בקנאביס למטרות רפואיות.

החוקרים לא זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין חוקים להתרת שימוש בקנאביס למטרות הנאה ובין היקף המרשמים לאופיואידים (ירידה של 3.08 מרשמים ל-100 איש, P=0.17) או תמותה עקב מינון-יתר של אופיואידים (ירידה של 3.05 מקרי תמותה ל-100,000 איש, p=0.24).

השינוי בתוצאים על-רקע חוקים להתרת קנאביס רפואי היו גדולים יותר בהיקפם לעומת השינויים בעקבות חוקים הנוגעים לשימוש בקנאביס למטרות הנאה אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (3.54 מרשמים נוספים ל-100 איש, p=0,17 ו-3.09 מקרי תמותה נוספים ל-100,000 איש, p=0.07).

החוקרים מדווחים על ירידה אפשרית במקרי תמותה עקב אופיואידים סינתטיים באופן ספציפי במדינות שהתירו בחוק שימוש בקנאביס למטרות הנאה (ירידה של 4.9 מקרי תמותה ל-100,000 איש, p=0.04), אך לא תועדו הבדלים במקרי תמותה עקב מנת-יתר עם אופיואידים אחרים.

ממצאי המחקר עומדים בניגוד למחקרים שפורסמו לאחרונה לפיהם התרה בחוק של שימוש בקנאביס רפואי או למטרות הנאה מלווה בירידה במרשמים לאופיואידים וכי חוק המתיר שימוש בקנאביס רפואי מלווה בעליה בשיעורי תמותה עקב שימוש באופיואידים.

JAMA Health Forum, Jan 19, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה