האם טיפול בחמצן היפרברי יעיל לסיבוכי הקרנת שד? (JAMA Oncology)

BREAST CANCER סרטן השד בדיקת שד
למרות תוצאות משמעותיות לטיפול בחמצן היפרברי לסיבוכי קרינת שד, הניסוי אינו מספק את הראיות לאקדח המעשן שיצדיקו את השימוש השגרתי בו, כך עולה ממחקר שפורסם ב-JAMA Oncology

למרות מחקר חדש לגבי הטיפול בחמצן היפרברי שפורסם ב-JAMA Oncology שמראה תוצאות משמעותיות באשר לסיבוכי קרינת שד, הניסוי אינו מספק את הראיות לאקדח המעשן שיצדיקו את השימוש השגרתי בו, והחוקרים ועורכי המערכת הדגישו מספר רב של מגבלות של המחקר.

מהו טיפול בחמצן היפרברי?

טיפול בחמצן היפרברי הוא הליך רפואי שמטרתו להפחית את ההשפעות הרעילות המאוחרות של הקרנת השד, כולל כאב, פיברוזיס ובצקת. הטיפול כולל נשימת חמצן טהור בלחץ אטמוספרי גבוה בחדר מיוחד. התהליך מוביל לעלייה בלחצים חלקיים של חמצן בדם וברקמות, שיכולים לסייע ביצירת כלי דם חדשים ובתיקון רקמות מוקרנות פגומות.

מהו המצב הנוכחי של הטיפול?
בשנת 2021, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר את הטיפול במגוון מצבים, כולל סיבוכי קרינה. ובכל זאת, ה-FDA הזהיר רופאים “להיזהר מטענות לא מוכחות לגבי השפעת הטיפול”. כך, למרות אישור ה-FDA, יש עדויות מוגבלות המצביעות על כך שטיפול בחמצן היפרברי מפחית את ההשפעות הרעילות המאוחרות של הקרנת חזה, והמחקר עד כה הגיע ברובו ממחקרים קטנים ולא אקראיים.

המחקר החדש באשר לטיפול בחמצן היפרברי היה מחקר אקראי של מוסד יחיד מהולנד. בניסוי, 189 נשים שחוו השפעות רעילות מאוחרות בעקבות קרינת שד אדג’ובנטית חולקו אקראית 2:1 לטיפול בחמצן היפרברי או לזרוע בקרה. מתוך 125 הנשים שנרשמו לטיפול חמצן היפרברי, רק 25% (31 חולים) מהחולות השלימו טיפול; אלה שסירבו עברו מעקב רגיל.

בקרב נשים שהשלימו טיפול חמצן היפרברי, 32% (10 מתוך 31) דיווחו על כאב בינוני או חמור במעקב לעומת 75% מהביקורת – ירידה של 66%. באופן דומה, 17% מהנשים שהשלימו טיפול בחמצן היפרברי דיווחו על פיברוזיס בינוני או חמור במעקב לעומת 86% בקרב הביקורות – ירידה של 86%.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה