אונקולוגיה

האם נטילת תוספי מולטי-ויטמינים עשויה להפחית את הסיכון לתמותה בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום? (Cancer)

תוספי מולטי-ויטמינים במינונים מתונים עשויה להפחית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב ממאירות בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום; עם זאת, מינונים גבוהים של תוספים אלו עשויים להביא לעליה בסיכון לתמותה ספציפית עקב המחלה הממארת, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחקרים הציעו כי תוספי מולטי-ויטמינים עשויים להביא לעליה בסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום, כאשר אחרים העידו כי חלק מהמרכיבים של מולטי-ויטמינים, דוגמת ויטמין C וויטמין D עשויים להגן מפני המחלה הממארת. מאחר ועד מחצית מהחולים ששרדו סרטן מעי גס ורקטום נוטלים מולטי-ויטמינים, הם ביקשו לבחון אם לנטילת תוספים אלו השפעה על ההישרדות הכוללת בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום.

במחקר העוקבה הפרוספקטיבי בחנו החוקרים את השימוש ואת מינון מולטי-ויטמינים ב-2,424 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב IIII, כאשר התבססו על מידע אודות חולים שלקחו חלק במחקרי Nurses’ Health Study ו-Health Professionals Follow-up Study.

המשתתפים השלימו שאלונים כל שנתיים, אשר כללו שאלות אודות שימוש פעיל בתוספי מולטי-ויטמינים כמו גם אודות המינונים השבועיים (0, 1-2, 3-5, 6-9, 10 טבליות ומעלה). החוקרים בחנו את הקשר האפשרי בין נטילת מולטי-ויטמינים ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה על-רקע ממאירות מעי גס ורקטום.

לאורך חציון מעקב של 11 שנים תועדו 1,512 מקרי תמותה ו-343 מקרי תמותה עקב הממאירות.

בקרב חולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום, מינון בינוני של מולטי-ויטמינים (3-5 טבליות בשבוע), בהשוואה לאי-נטילת תוספים אלו, לווה בסיכון מופחת ב-45% לתמותה עקב הממאירות (יחס סיכון מתוקן ש 0.55, p=0.005).

נטילת תוספי מולטי-ויטמינים במינון בינוני לוותה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 0.81, p=0.04), כמו גם מינון גבוה יותר של 6-9 טבליות בשבוע (יחס סיכון מתוקן של 0.79, p<0.001). עם זאת, מינונים גבוהים יותר של 10 טבליות ומעלה בשבוע לוו בעליה של 60% בסיכון לתמותה עקב הממאירות (יחס סיכון מתוקן של 1.60, P=0.02).

ממצאי המחקר מציעים כי נטילת תוספי מולטי-ויטמינים במינון בינוני עשויה להביא לשיפור הישרדותי בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום, בעוד שלמינונים גבוהים יותר לא הייתה תועלת דומה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא בטרם ניתן יהיה לקבוע המלצות אודות נטילת מולטי-ויטמינים בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום.

Cancer, Feb 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה