אונקולוגיה

שכיחות גבוהה של אטרופיה של הלדן והעריה בנשים עם היסטוריה של סרטן שד (Maturitas)

אישה בגיל המעבר

במאמר שפורסם בכתב העת Maturitas מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של אטרופיה של הלדן והעריה בדרגה בינונית/חמורה, אשר לעיתים קרובות אינה זוכה להתייחסות מספקת ופוגעת באיכות החיים ובתפקוד המיני, בעיקר בנשים עם היסטוריה של סרטן שד.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את המאפיינים הקליניים של נשים לאחר-מנופאוזה עם אטרופיה של הלדן והעריה בדרגה בינונית/חמורה, כמו גם את ההשפעה על התפקוד המיני, בריאות כללית ואיכות חיים ולספק הערכה של הטיפולים הנפוצים בשימוש.

המחקר התצפיתי נערך ב-17 מרכזים גניקולוגיים ברחבי איטליה וכלל נשים שכבר טופלו או החלו טיפול נרתיקי מקומי באסטרוגן או Ospemifene. החוקרים מדווחים על הנתונים ההתחלתיים בנשים עם וללא היסטוריה של סרטן שד, כאשר המשתתפות מילאו שאלונים עצמיים בתחילת המחקר.

התוצאים שנבחנו במחקר כללו את חומרת אטרופיה של הלדן והעריה, טיפולים תרופתיים, תוצאים לפי דיווח המטופלות, כולל חומרת תסמינים, שאלוני DIVA (או Day-to-Day Impact of Vaginal Aging), FSFI (או Female Sexual Function Index), FSDS-R (או Female Sexual Distress Scale-Revised) ו-SF-12 Health Survey.

מדגם המחקר כלל 334 נשים, מהן 20.4% עם היסטוריה של סרטן שד, אשר החלו או המשיכו בטיפול מקומי (61.1%) או ב-Ospemifene (38.8%) בתחילת המחקר.

אטרופיה של הלדן והעריה הייתה בדרגה חמורה ב-28.6% מהנשים ואחראית לתסמינים חמורים, בפרט יובש מקומי עם תחושת צריבה או גירוי וכאב במהלך מגע מיני. מהנתונים עולה שכיחות גבוהה של הפרעה בתפקוד מיני (מדד FSFI של עד 26 נקודות, 81.5%) והפרעה בתפקוד מיני (מדד FSDS-R של 11 נקודות ומעלה, 74.4%). עוד דווח על ירידה במרכיב נפשי של מדד SF-12.

בנשים עם סרטן שד תודה שכיחות גבוהה יותר של אטרופיה חמורה של לדן ועריה (41.2%), תסמינים בדרגה חמורה יותר והשפעה גדולה יותר של תסמינים נרתיקיים על בריאות נפשית, תפקוד מיני ותפיסת גוף/דימוי גוף. מרבית הנשים הללו (83.8%) קיבלו טיפול ב-Ospemifene.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של אטרופיה של הלדן והעריה, בעיקר בנשים עם היסטוריה של סרטן שד. הפרעה זו פוגעת באיכות החיים של הנשים וחשוב לתת מענה לתסמינים אלו.

Maturitas, March 5, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה