עיניים

הערך האבחנתי של תרביות מהלשכה הקדמית לעומת תרביות מהזגוגית באנדופתלמיטיס בקטריאלית/ פרופ’ מרדכי רוזנר

אנדופתלמיטיס הינה סיבוך נדיר שמסכן ראייה, המאופיין בהרס בלתי הפיך של הרקמות הפנימיות של העין על ידי גורם זיהומי. התערבות מוקדמת וידיעת הפתוגן הכרחיים להשגת תוצאה טיפולית טובה יותר. לא תמיד ניתן לזהות בזמן את הגורם הזיהומי ולרוב מתחילים לטפל באנטיביוטיקה רחבת טווח במקרים עם חשד קליני. כיון שחלל הזגוגית הינו המיקום העיקרי לזיהום בעיניים עם אנדופתלמיטיס, הוצאת דגימת זגוגית נחשבת לבסיס הזהב לזיהוי של הפתוגן. למרות שהוצאת דגימת זגוגית לתרבית ורגישות מבוצעת בשגרה לפני מתן אנטיביוטיקה לזגוגית, עלול להיות קושי טכני בביצוע בדיקה זו כמו הוצאת חומר לא מספיק וכאב. בגלל הנוחות הרבה יותר בביצוע שאיבה מהלשכה הקדמית, לקיחת דגימה מהלשכה הקדמית מהווה חלק מהבירור לאנדופתלמיטיס. מחקרים קודמים העלו ספקות בנוגע לערך האבחנתי ולאמינות של לקיחת דגימה מהלשכה הקדמית לזיהוי הגורם של אנדופתלמיטיסבקטריאלי, בעוד שמחקרים מאוחרים יותר הראו שיש תועלת בדגימות מהלשכה הקדמית במקרים של אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח.

המטרה של המחקר הנוכחי הייתה לדווח על הניסיון בבדיקת הרגישות, הספציפיות והערכים הניבויים החיוביים והשליליים של לקיחת דגימה מהלשכה הקדמית לעומת דגימה מהזגוגית בקבוצת מחקר גדולה של סוגים שונים של אנדופתלמיטיס בקטריאלית. החוקרים היו מאנגליה וסעודיה: מבית החולים לעיניים מורפילדס בלונדון ומהקולג’ לרפואה של אוניברסיטת המלך סאוד בריאד. המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל את כל המקרים עם אנדופתלמיטיס בבית החולים מורפילדס מינואר 2008 ועד מרץ 2020. בכל המקרים נלקחו דגימות מהזגוגית ומהלשכה הקדמית בעת הבדיקה בקבלה, שנבדקו לרגישות, ספציפיות והערך המנבא החיובי והשלילי שלהם.

סך הכל 217 עיניים של 217 חולים נכללו במחקר. אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח היה סוג האנדופתלמיטיס השכיח ביותר ואובחן ב- 35.9% מהמקרים. תרביות חיוביות נמצאו ב- 32.2% מהזגוגית וב- 21.7% ממי הלשכה הקדמית. התפוקה של תרבית הזגוגית הייתה 15.7% כאשר התרבית מהלשכה הקדמית הייתה שלילית, אם כי ב- 5.1% התרבית ממי הלשכה הייתה חיובית כאשר התרבית מהזגוגית הייתה שלילית. אם מתייחסים לתרבית מהזגוגית כאל בסיס הזהב, התוצאות של התרבית ממי הלשכה הקדמית הראו ערכים מנבאים עם ספציפיות גבוהה במקרים עם אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח, אנדופתלמיטיס מאוחרת לאחר ניתוחי גלאוקומה, לאחר הזרקות לזגוגית ואנדופתלמיטיס הקשורה לקרטיטיס בקטריאלית. סטפילוקוקוס קואגולז שלילי היה הפתוגן השכיח ביותר שבודד מדגימות הזגוגית והלשכה הקדמית.

המסקנה הייתה שלמרות שהרגישות והספציפיות של דגימות מהלשכה הקדמית הינן נמוכות, התוצאות של המחקר הנוכחי מראות שבמקרים מועטים הן זיהו פתוגנים חשובים, אשר לא היו נמצאים אם היו מבצעים רק דגימות מהזגוגית. תרביות של דגימות מהזגוגית נשארו בסיס הזהב לבידוד פתוגן באנדופתלמיטיס בקטריאלי, אך יש לקחת גם דגימות מהלשכה הקדמית כעזר לאבחנה.

 

Diagnostic value of culture results from aqueous tap versus vitreous tap in cases of

bacterial endophthalmitis

AlBloushi AF, Ajamil-Rodanes S, Testi I, Wagland C, Grant-McKenzie N, Pavesio C

Br J Ophthalmol 2022;106:815–819

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה