עיניים

טיפולים לעין יבשה – סקירת־על של סקירות שיטתיות; פרופ’ מרדכי רוזנר

מחלת עין יבשה היא מצב מולטיפקטוריאלי שמאופיין בדלקת ובאיבוד שיווי המשקל של דוק הדמעות. תסמינים כמו יובש, תחושת חול, צריבה, ושינויים בראייה מפחיתים את איכות החיים ואת התפוקה של החולים. משתמשים במושג עין יבשה כדי לתאר באופן קולקטיבי את כל הגורמים למחלת עין יבשה. ה- American Academy of Ophthalmology (AAO) Preferred Practice Pattern (PPP) משנת 2018 בנושא עין יבשה המליץ על טיפולים הכוללים שינויים בסביבה, דמעות מלאכותיות וחומרי סיכה-לובריקנטים, מודיפיקציות דיאטטיות (תוסף מזון של חומצה שומנית polyunsaturated), טיפולים במרפאה (חסימת פונקטום, טיפול באור בפעימות עוצמתיות, טיפול בפעימות תרמיות), טיפולים טופיקליים (קורטיקוסטרואידים, ציקלוספורין-A, lifitegrast, secretagogues), סרום ועוד גישות ניתוחיות ולא-ניתוחיות. אולם, הנחיות AAO מ- 2018 לקו במיעוט הוכחות מסקירות שיטתיות, ובשנים שלאחר מכן פורסמו עוד סקירות שיטתיות בנוגע לטיפולים בעין יבשה.

סקירת־על של סקירות שיטתיות משתמשת במתודולוגיה ברורה ושיטתית כדי לזהות ולסכם הוכחות מסקירות שיטתיות רבות הכוללות את כל הטיפולים עבור מצב מסוים. סקירות־על מזקקות הוכחות שמאפשרות קבלת החלטות בנושא טיפולים בריאותיים, וחוסכות למחפש ההוכחות את המשימה ללמוד את תוצאותיהן של סקירות שיטתיות רבות. בעבודה הנוכחית בוצעה סקירת־על של הסקירות השיטתיות בנושא טיפולים בעין יבשה. המטרה הייתה להעריך את האמינות שלהן ולסכם את הממצאים, למפות את ההוכחות מסקירות אמינות בהתאם לקטגוריות על פי ה- 2018 AAOPPP ולהצביע על צרכים למחקרים ראשוניים ומשניים נוספים. החוקרים היו מארה”ב: מקולורדו, יוטה וקליפורניה. בוצע חיפוש ב- Cochrane Eyes and Vision US satellite database ונכללו בסקירת העל סקירות שיטתיות אמינות שבדקו טיפולים בעין יבשה ופורסמו מ- 2016 עד 2022. התוצאות החשובות של הסקירות השיטתיות האמינות נבדקו ואומתו. התוצאות החשובות כללו תוצאים הקשורים לעין יבשה שדווחו על ידי חולים. התוצאות עובדו כדי לספק הוכחות מסוכמות עבור כל טיפול. ההוכחות עבור כל טיפול הוגדרו חד־משמעותיות או לא חד־משמעותיות בהתאם למציאת הוכחות בדרגת ביטחון גבוהה על פי Grading of Recommendations, Assessment, Development, and Evaluations (GRADE) ובהתאם לקבלת משמעות סטטיסטית וקלינית של התוצאות. ניתנו גם המלצות למחקר נוסף.

אותרו 138 סקירות עם אפשרות להיות מתאימות, 71 מתוכן נמצאו מתאימות לבחינה ו- 26 שהן 37% נכללו בעבודה. בסקירות השיטתיות האמינות לא נמצאו הוכחות חד משמעותיות עבור אף אחד מהטיפולים בעין יבשה. היו הוכחות לא חד־משמעותיות ששינוי סביבה, שינוי בדיאטה, דמעות מלאכותיות וחומרי סיכה, חסימת פונקטום, טיפול באור בפעימות עוצמתיות, טיפול בפעימות תרמיות (Lipiflow), טיפול טופיקלי בסטרואידים, טיפול טופיקלי בציקלוספורין A, וטיפול טופיקלי בסרום עשויים להיות יעילים. הסקירות השיטתיות שבדקו lifitegrast, אנטיביוטיקה פומית ואביזרים של תאי לחות היו לאאמינות. המסקנה הייתה שיתכן שטיפולים לעין יבשה עשויים להיות יעילים, אך לא נמצאה כל הוכחה חד־משמעית לכך.

McCann P, Kruoch Z,  Lopez S, Malli S, Qureshi R, Li T
Interventions for Dry Eye
An Overview of Systematic Reviews
JAMA Ophthalmol. 2024;142(1):58-74

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה