אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול קצר-טווח במעכבי תעלות מימן אינו פוגע בבריאות העצם (Gastroenterology)

לטיפול קצר-טווח בתרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitor או PPI) אין השפעה קלינית משמעותית על ספיגת העצם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין טיפול במעכבי תעלות מימן ובין שברים אוסטיאופורוטיים, אך לא ברור אם תרופות אלו מובילות באופן ישיר להתפתחות אוסטיאופורוזיס.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, כפל-סמיות, שכלל 115 נשים בריאות, לאחר-מנופאוזה (גילאי 45-75 שנים), בתקופה שבין נובמבר 2010 ועד אוגוסט 2014. הנשים חולקו באקראי לקבוצות שטופלו ב-Dexlansoprazole (60 מ”ג), Esomeprazole (40 מ”ג), או פלסבו, שניתנו כל יום לאורך 26 שבועות. במסגרת המחקר נמדדו הרמות בדם של P1NP (Procollagen type 1 N-terminal Propeptide) ו-CTX (C-terminal Telopeptide of type 1 collagen) בתחילת המחקר, לאחר 13 שבועות ולאחר 26 שבועות. התוצאים העיקריים כללו את אחוז השינוי במדדי P1NP ו-CTX מתחילת המחקר ועד לאחר 26 שבועות. החוקרים גם בחנו את השינויים ברמות המינראלים בדם ובשתן, מדדי צפיפות עצם, רמות PTH והספיגה היחסית האמיתית של סידן.

החוקרים לא זיהו הבדלים במדדי ספיגת עצם מתחילת המחקר ועד לאחר 26 שבועות; זוהתה עליה לא-מובהקת ברמות CTX בקבוצת הטיפול ב-Dexlansoprazole (0.12 ננוגרם/מ”ל). בקבוצות הטיפול ב-Esomeprazole ו-Dexlansoprazole תועדה עליה משמעותית ברמות P1NP (18.2% ו-19.2%, בהתאמה) ובמדדי CTX (22% ו-27.4%, בהתאמה) לאחר 26 שבועות, בהשוואה לקבוצת הפלסבו, אם כי ערכים אלו נותרו בטווח התקין.

לאחר 26 שבועות, החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות ברמות המינראלים בדם או בשתן, במדדי צפיפות עצם או ברמות PTH. טיפול במעכבי תעלות מימן לא הביא להפחתת הספיגה היחסית האמיתית של סידן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר פרוספקטיבי של נשים לאחר-מנופאוזה הם לא הצליחו לזהות עליה משמעותית בסמני ספיגת עצם בנשים תחת טיפול במעכבי תעלות מימן, בהשוואה לנשים בקבוצת הפלסבו, אך הרמות עדיין נותרו בטווח התקין. הם לא הצליחו לזהות הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בהערכת השינויים במדדי צפיפות עצם, רמות PTH, ספיגת סידן, או רמות מינראלים בדם או בשתן. ממצאי המחקר מעידים כי ל-26 שבועות טיפול במעכבי תעלות מימן אין השפעה משמעותית קלינית של בריאות העצם.

Gastroenterology 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה