אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם יש להימנע ממתן Hydroxychloroquine לטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עם אי-ספיקת לב או בסיכון למחלה הלבבית? (J Am Coll Cardiol)

 יש לנקוט משנה זהירות במתן Hydroxychloroquine (פלקווניל) לטיפול בקשישים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) עם אבחנה של אי-ספיקת לב או בסיכון לאי-ספיקת לב, מאחר והטיפול מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בהשוואה למתוטרקסט, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Hydroxychloroquine משמש לעיתים קרובות כקו-טיפול ראשון בדלקת מפרקים שגרונית, למרות עדויות מוגבלות אודות הסיכון הקרדיווסקולארי של הטיפול התרופתי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הבטיחות הקרדיווסקולארית תוך השוואת Hydroxychloroquine מול מתוטרקסט בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

 החוקרים זיהו 54,462 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בגילאי 65 שנים ומעלה, אשר החלו טיפול ב- Hydroxychloroquine או מתוטרקסט. התוצאים העיקריים כללו מוות לבבי פתאומי או הפרעת קצב לב חדרית וסיבך קרדיווסקולארי מג’ורי. תוצאים משניים כללו תמותה קרדיווסקולארית, תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, אירוע מוחי, ואשפוז עקב אי-ספיקת לב. עד נבחנו ההשפעות של הטיפול לפי היסטוריה של אי-ספיקת לב.

 הטיפול ב- Hydroxychloroquine לא לווה בסיכון מוגבר לדום לבבי פתאומי/הפרעת קצב חדרית (יחס סיכון של 1.03, רווח בר-סמך 95% של 0.79-1.35) או סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי (יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 0.97-1.18) בהשוואה למתוטרקסט. בחולים עם היסטוריה של אי-ספיקת לב, התחלת Hydroxychloroquine לוותה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 1.30, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.56), תמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.70), תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.43), אוטם לבבי (יחס סיכון של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.25-2.42) ואשפוז עקב אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.54) בהשוואה להתחלת טיפול במתוטרקסט.

 הסיכון למחלות לב וכלי דם לא היה שונה משמעותית בחולים ללא היסטוריה של אי-ספיקת לב, למעט סיכון מוגבר לאשפוזים עקב אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.30-1.90) בקרב חולים שהחלו טיפול ב- Hydroxychloroquine.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים מבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית, הטיפול ב- Hydroxychloroquine ומתוטרקסט הדגימו סיכון דומה לדום לבבי פתאומי/הפרעת קצב לב חדרית וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים; עם זאת, בקרב חולים שהחלו טיפול ב- Hydroxychloroquine עם היסטוריה של אי-ספיקת לב תועד סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תמותה קרדיווסקולארית, תמותה מכל-סיבה ואוטם לבבי. סיכון מוגבר לאשפוז עקב אי-ספיקת לב זוהה בחולים שהחלו טיפול ב- Hydroxychloroquine ללא תלות בהיסטוריה של אי-ספיקת לב.

 

J Am Coll Cardiol, July 5, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה