אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול אנטיביוטי מניעתי ממושך לא הפחית סיכון לזיהום לאחר ניתוח חוזר להחלפת מפרק הירך (J Arthroplasty)

 מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי טיפול אנטיביוטי מניעתי ממושך לאחר ניתוח חוזר להחלפת מפרק הירך לא לווה בסיכון מופחת לזיהום, למרות מגמה לא-מובהקת סטטיסטית שרמזה להשפעה מגנה לטיפול הפומי.

 החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 1,107 ניתוחים חוזרים להחלפת מפרק הירך, אשר בוצעו בין תחילת ינואר בשנת 2014 ועד תחילת יולי בשנת 2019, עם מעקב ממוצע של 4 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש להשוואת התוצאות בין 267 חולים תחת טיפול אנטיביוטי מונע ממושך לפחות 24 שעות לאחר הניתוח ובין 637 חולים שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי מונע ממושך.

 מהנתונים עולה כי משטר הטיפול האנטיביוטי הנפוץ ביותר היה Cephalexin במינון 500 מ”ג דרך הפה, ארבע פעמים ביום, עם משך טיפול ממוצע של 10 ימים. ההתוויות הנפוצות לניתוח חוזר כללו התרופפות אספטית (24% מהחולים), אי-יציבות או פריקה (18% מהחולים) ושחיקה של פוליאתילן או אוסטיאוליזיס (17% מהחולים). התוצאים שנבחנו כללו את הסיכוי לזיהום כלשהו, זיהום סביב מפרק תותב וניתוח חוזר.

 מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות בסיכון לזיהום סביב מפרק תותב או כל זיהום לאחר 90 ימים, שנה אחת, או בתום המעקב. הסיכוי המצטבר לזיהום סביב מפרק תותב לאחר ניתוח חוזר של המפרק עמד על 1.7% לאחר 90 ימים, 2.1% לאחר שנה אחת ו-2.8% לאחר חמש שנים. בדומה, הסבירות המצטברת לכל זיהום לאחר ניתוח חוזר להחלפת מפרק הירך עמדה על 2.3% לאחר 90 ימים, 2.7% לאחר שנה אחת ו-3.5% לאחר חמש שנים.

 טיפול אנטיביוטי פומי ממושך לפרק זמן ממוצע של 10 ימים לאחר הניתוח לא לווה בירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון לכל זיהום, זיהום סביב מפרק תותב, ניתוח חוזר בשל זיהום. עם זאת, תועדה מגמה של השפעה מגנה של טיפול אנטיביוטי ממושך בכל נקודות הזמן, אשר הייתה הבולטת ביותר בתום המעקב. לאור זאת, ממצאי המחקר תומכים בהשלמת מחקרים אקראיים ופרוספקטיביים להערכת טיפול אנטיביוטי פומי ממושך במקרים אלו.

 

J Arthroplasty. 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה