אורתופדיה-פיזיותרפיה

עדויות חדשות תומכות בתועלת טיפול במעכבי TNF כנגד דלקת מפרקים שגרונית בנשים הרות (Annals of the Rheumatic Diseases)

נשים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) שהיו מאוזנות היטב תחת טיפול במעכבי TNF (Tumor Necrosis Factor) בזמן היריון ילדו תינוקות עם משקל לידה גבוה יותר, בהשוואה לנשים אחרות, ללא עליה בסיכון לסיבוכים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

מדגם המחקר כלל 188 נשים ממחקר PreCARA (Preconceptional Counseling in Active RA), אשר עקב אחר נשים עם מחלות ריאומטיות לפני ובמהלך היריון. נשים במחקר PreCARA היה במעקב הדוק וקיבלו טיפול במטרה להשיג פעילות מחלה מינימאלית, כולל טיפול במעכבי TNF.

חלק גדול מהמחקר אודות מעכבי TMF בזמן היריון היה מוגבל לטרימסטר הראשון והתמקד בעיקר במומים מולדים. בנוסף, מרבית המחקרים הקודמים להערכת מעכבי TNF בזמן היריון כללו נשים עם מחלות שונות, כך שקשה היה לפרש את הממצאים.

החוקרים בחנו את המשתתפות כל שלושה חודשים לפני היריון, לאחר מכן שוב בטרימסטר ראשון, שני ושלישי ולאחר 6, 12 ו-26 שבועות מהלידה. בביקורים אלו, מעבר להשלמת הערכה של המפרקים, הנשים השלימו שאלונים וסיפקו דגימות דם. פעילות המחלה נקבעה על-פי מדד DAS28 (Disease Activity Score in 28 Joints).

מהמחקר עלה כי שימוש במעכבי TNF בזמן היריון (92 נשים) לא הביא לעליה בסיכון למומים מולדים או ניתוחים קיסריים דחופים. בעוד שדלקת מפרקים שגרונית מלווה לרוב בלידת תינוק קטן לגיל ההיריון, טיפול במעכבי TNF לווה בעליה משמעותית במשקל הלידה ובמספר קטן יותר של תינוקות שנולדו קטנים לגיל ההיריון, גם לאחר תקנון לערפלנים דוגמת פעילות מחלה. במקביל, לא תועד קשר בין טיפול במעכבי TNF ובין משקל לידה גדול או תינוקות שהיו גדולים לגיל ההיריון.

ממצאי המחקר מעידים כי ההשפעות היו הגדולות ביותר כאשר הטיפול במעכבי TNF ניתן בטרימסטר השלישי. עם זאת, קשה לבחון את התוצאות על-פי טרימסטר מאחר ומשתתפות שהשתמשו בתרופות אלו במהלך הטרימסטר השלישי היו בעלות סיכוי גבוה יותר להשתמש במעכבי TNF גם בטרימסטר הראשון והשני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר הראשון שהראה כי טיפול במעכבי TNF בזמן היריון מלווה במשקל לידה גבוה יותר של תינוקות לאימהות עם דלקת מפרקים שגרונית מאוזנת היטב. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להבנת המנגנון בבסיס ההשפעה של מעכבי TNF על משקל הלידה והסיבוכים ארוכי הטווח בצאצא.

 

Annals of the Rheumatic Diseases, 11 July 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה